NULL Skriv ut sidan - Ulv

Anbytarforum

Titel: Ulv
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2013-01-16, 12:52
Igår gjorde jag ett inlägg under rubriken Gottskalk Bengtsson, riddare  där jag även nämnde lite om några funderingar jag hade om hans bror Magnus Bengtsson (död före 1401), vilket troligen passar bättre i denna diskussion. I ÄSF 1:3 sid 303 anges båda bröderna vara söner till Bengts andra hustru NN Magnusdotter, vilket tidigare även är nämnt i den här diskussionen. Men angående den äldre brodern så finns det en del frågetecken som gör att jag åtminstone överväger att sätta in honom som son till faderns första hustru Birgitta Karlsdotter istället.
 
Det första är ang att Magnus Bengtsson anges nämnas tidigast 1373 då han sigillerar i DS X nr 261 (SDHK 10416). Det är ett brev där hans far Bengt (ihop med Arvid Gustavsson) nämns som arvinge åt Birgitta Knutsdotter (Algotsöneras ätt), änka efter Magnus Gislesson, och skrivet i oktober 1373. Att de nämns som arvingar är kopplat till att var svärsöner, både Bengt och Arvid var gifta med var sin dotter till Magnus och Birgitta.  
 
Om nu sonen Magnus Bengtsson var född i sin fars andra äktenskap bör det varit efter oktober 1359, eftersom då lever fortfarande hans första hustru Birgitta, dotter till Karl Näskonungsson. Det är bara 14 år före Magnus är med som sigillant, vilket verkar lite ungt? Säg att han var omgift direkt samma år bör  Magnus ändå inte fötts förrän tidigast 1360..?
 
Ytterligare ett indicium på detta är SDHK 7505 redan från 1359 angående uppgifter från bl.a Peder Månsson Utters Genealogica 41, att i ett brev i vilket herr Bengt Filipsson å sin sons Måns vägnar betalar till Johan Öyarsson och hans hustru Elin Lydersdotter allt gods som herr Carl Näskonungsson tog ifrån nämnde Johan och hans hustru som är i Hambra, i Ekeby, vid Bornem, och 8 lottz åttungh i Wlffåss, en kvarn i Duffuedall, ett fiske i Motala, ett ålfiske med en äng i Krisberga socken och Södra äng i Ask socken. Jag utgår här att sonen Måns är samma som  Magnus, men möjligheten finns ju även att det är en äldre son som tidigare inte nämnts..?
 
I ÄSF har det angetts lite vagt att mödernehärstamningen torde framgå av den äldre sonens förnamn, dvs tolkningen att Magnus var dotterson till Magnus Gislesson, men en annan förklaring kan ju vara att fadern även hade en bror Magnus Filipsson som enligt samma Gen.41 levde 1341, liksom att Birgitta Karlsdotter hade en kusin Magnus Sture, så namnet fanns ju ändå på fler ställen i släkten.
 
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2013-01-16 13:19)