NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2012
Skrivet av: Isak Nygren skrivet 2012-05-12, 00:58
Fast i Släktforskarnas årsbok 2008 var forskarna oense om Lyder Svinakula verkligen var far till Jöns Svinhufvud eller inte. Jag ska nästa vecka återvända till Riksarkivet för att kolla upp det. Riksarkivet verkar ha Lyder Svinakulas (såvida inte det fanns fler med det namnet under samma tid) sigill. Därför är det viktigt för mig att veta om Jöns Svinhufvud hade ett sigill eller inte. På så vis kan jag jämföra dessa, då de i så fall borde vara likadana eller snarlika med varandra. Jag vet ju inte vart Lyder Svinakula bodde, förutom i Dalarna. Det finns en Lyder Svinakula i detta brev http://www.nad.riksarkivet.se/?Sokord=Lyder+swinakula&EndastDigitaliserat=false& AvanceradSok=False&page=1&postid=Dipl_8138&tab=post&FacettState=undefined%3Ac%7C men jag vet inte om det är samma person. Jag antar det, men jag vet inte något närmare om det. I så fall måste han ha varit rik som ägde flera gods i Finland såväl som sitt hem i Dalarna. Jag har inte heller lyckats bekräfta eller dementera detta: http://www.geni.com/people/Lidikin-Lyder-Svinhufvud/4981957727990108049?through= 6000000003377215192
 
Jag har upptäckt i en av profilerna om den medeltida frälsesläkten Svinhufvud på Geni.com att de källhänvisar till en källa som inte existerar där de påstår ha hämtat sin källa ifrån. Jag menar i detta fall om Stefan Hammars hemsida. Jag kontaktade honom för att fråga honom om det, men han kände själv inte till detta och var förvånad över att han användes som källa, när han själv inte ens har skrivit något om det. Enligt profilen på Geni.com är det tre saker jag ska citera:
 
Uppges ha flyttat till Sverige omkring år 1330
 
Han förde ett vapen vilket upptog ett svart svinhuvud i gyllene fält
 
Kan vara son eller ättling i flera led till Sigurd Swinhöfde

1. Källa?
 
2. Det lär jag märka i så fall nästa vecka när jag undersöker detta i Riksarkivet.
 
3. En ren gissning. Visst kan det vara en indicie på släktskap med tanke på efternamnet, men det är något som är svårt att bevisa. I så fall måste man hitta deras gravar och DNA-testa de två samt med Jöns Svinhufvud (Swinshwow) kvarlevor. Sigurd Svinhufvud/Swinhöfdes kvarlevor lär antagligen vara omöjligt att hitta. Det lär vara mycket svårt att hitta Lyder Svinakulas kvarlevor, om det ens är möjligt. Att hitta Jöns Svinhufvuds kvarlevor är kanske ingen omöjligthet, men antagligen mycket svårt, om graven ens finns kvar.  
 
Sedan undrar jag hur man kan bekräfta Birgitta Jeppesdotter Svinhufvud verkligen var dotter till Jeppe Hansson Svinhufvud. Han finns i alla fall omnämnd i Släktforskarnas årsbok 2008 där det finns en släktträd, men det står bara hans son Hans Jeppesson som är omnämnd även om det står att han hade flera barn, som dock inte är omnämnda i släktträdet.