NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2009-02-13, 22:25
Bo R Bylund, du skriver, liksom J. Ramsay, att väpnaren Kort Hartvigsson var son till Hartvig olofsson i dennes 2:a gifte med Brita. Detta kan inte stämma! I FMU 3968 (Saltvik 22.7.1483) kan man läsa följande: ...min (Kort Hartvigssons)sätegård Kolldelbolsta, liggiandes opå Åland i Finneström sochn, som mig med rätt arff tillfallen är effter min fader Hardwik Olsson och twå mine bröder Michill och Jesper, Gudh theres siäl nåde, i hwilchet arff min käre modher hustru Kadrin i Sonnaridh  och både samsystror Kadrin och Margreet lyka mykit fingå till arffz med migh emot förrörde Koldebolsta. Enl. denna urkund överlevde Kadrin i Sonnaröd sin make, varför han inte kan ha gift om sig efter detta äktenskap!
 
I Anthonis verk, s. 309, finner man under Sonröda, att Henrik Görtzhagen byter till sig ägor i Sonröda åren 1430 och 1431. Med referens till FMU 3968,1483, skriver Anthoni: Hustru Karin i S., Kort Hartvigssons mor.  
 
Enl. Anthonis - och min - tolkning, är alltså Karin Henriksdotter Görtzhagen mor till Kort Hartvigsson och hans samsystrar, Kadrin och Margret. Men, som vanligt finns det komplikationer... I Korts testamente 1484, FMU 4010, omnämns förutom min k. moor och min syster Margareta, också min moor, fru Brita.  
Vidare kan man i FMU 3684, 1477, hitta följande: Alle gode men thetta breff före kan komma kennis jach Joachim Flamingh oc Kort Hartuiksson oss så vell på våre sydtzsken ok skiptisbröder vegna som på vår egin vegna haffua giortt eth lageligit skipte oc lotkast met velboren man Eriich Abiornson vm the godz vij fingge æpter vor kere moder, hustrv Martha, Gud hennes siell node,..
 
Har länge försökt hitta en logisk förklarng till dessa uppgifter, men hittills gått bet på uppgiften...