NULL Skriv ut sidan - Kettil Petersson

Anbytarforum

Titel: Kettil Petersson
Skrivet av: Torleif Ericson skrivet 2006-02-04, 00:13
Kaj, Du undrade om inte Peter Guse kunde vara Kettil Peterssons far. Möjligheten existerar och det skulle ju ge Kettil Petersson en hel del status. Det kan inte bevisas och omständigheterna gör att jag inte tror att en sådan tänkbar arbetshypotes ger mycket. I så fall är den vanligaste situationen  att Kettil ärvt sin avlidna mor och att fadern gift om sig. Men jag ser inget bestämt skäl till att båda skulle vara vittnen i det här fallet.  
 
Upplysningarna om de falska breven är mycket intressant och då särskilt 1268 års brev.  Jag visste att ett exemplar ansetts vara falskt. Brevet är rätt viktigt i min argumentering, för det berör ju Holkaryd och Skärbäcken  liksom 1279 års brev om Nils Kettilsson och kopplar därför 1279 års  Nils Kettilsson och Kettil Petersson starkare än brevet från 1266.  Jag är övertygad om att Gejrot m fl har gjort en utmärkt teknisk undersökning och ger mig inte in på det.
Om de falska breven är så sena  som 1400-tal ger de inte mycket. Om de är inom tingets folkminne, kanske 70-80 år eller så svarar väl personer mm mot ca fakta, för en god förfalskning skall ju ha detaljerna rätt i allt utom den springande punkten.
Det vore intressant att veta vilken abbots sigill som sitter på brev C. Jag skall tänka över det här, men nämner bara att gårdar i Holkaryd hade privata ägare 1304 och var föremål för byte mellan privatpersoner 1343 (DS3709) och transaktioner och sedan donationer till klostret 1358-1359 och vidare i den tidigare delen av 1400-talet. Det hade 1545 5.5 mantal, varav Nydala klostergods 41/2 gårdar och 1 skattegård, så det var rätt stort. Men allt detta vet säkert specialisterna väl.
 
Brevet från 1247 är sekundärt i sammanhanget men är kanske intressant med tanke på handstilen. Den tillagda delen (om det nu är det) rör Starkeryd (senare 2 mantal) och Gjudanäs.  Nu avhände sig klostret Starkeryd i ett byte 1307 (DS1530) till Sven Gunnason och sedan vet vi inget om dess öden tills klostret får det i donation av Gunne Tjälvasons dotter 1419 och året efter säljs och byts östra och västra gårdarna till Nydala kloster. Det verkar alltså som i det brev 'tillägget' sannolikt tillkom före 1307, vilket kan ha någon betydelse för dateringen av förfalskningen. Brudde bör ha existerat, eftersom det annars inte var nödvändigt att speciellt föfalska 1251 års brev bara för att ta bort en förmån till en inte existerande person. Men kopplingen av denne Brudde till Kettil Petersson är nu i varje fall komplicerad och jag tänker inte gå in på någon sådan diskussion, som nog inte leder vidare långt.