NULL Skriv ut sidan - Johan Holmgersson (Hästhuvud) på Sonstorp, Östergötland

Anbytarforum

Titel: Johan Holmgersson (Hästhuvud) på Sonstorp, Östergötland
Skrivet av: Bengt Bergström skrivet 2006-11-05, 19:48
Kaj, nu tycker jag att du vrider och vänder på allt jag skriver för att hitta ett sätt att angripa mig istället för att se till sakfrågan. Om vi trots det går in på din principiella ståndpunkt i denna fråga så måste jag säga att jag i grunden håller med dig. Man ska inte hursomhelst kunna hävda att ett övernaturligt väsen som man inte på något sätt kan belägga skapade jorden och kräva att de som inte tror på detta väsen ska motbevisa dess existens. Riktigt där tycker jag inte att vi står i vår sakfråga. Jag har inte slängt ur mig något som helt saknar källstöd och bett dig och andra att motbevisa mina påståenden. Jag har inte heller hävdat att det jag har anfört är belagt och därmed behöver motbevisas för att undanröjas. Jag har tvärt om varit ganska tydlig med var det finns osäkerheter i det jag har anfört och du brukar inte vara sen med att citera mig i de formuleringar jag använder för att indikera osäkerheten. Vad jag bett dig om är att ge mig en grund för att ändra min tes. Ser jag ingen grund att ändra tesen så är det väl bara att fortsätta att försöka hitta ytterligare belägg som antingen stöder tesen eller avfärdar den. Det faktum att det för stunden inte finns information på bordet som varken stöder eller motbevisar tesen är ingen grund för att ändra tesen.
 
I den specifika fråga vi har för handen har jag påstått att den Nils Krok som återfinns i Sigge Guttormssons testamente bör vara densamme som levde 1341 helt enkelt för att jag i källorna inte kan se mer än en Nils Krok under denna period. Hade vi däremot studerat 1400-talets första hälft hade ditt krav på att jag skulle visa vilken Nils Krok som avsågs för ett specifikt belägg vara mer berättigat. Där har vi att göra med minst två namnbärare med detta namn. De belägg för Nils Krok (den äldre) som jag har funnit är dessa:
 
1283-06-11, Tar arv efter Sigge Guttormsson [DS 762];
1313-04-26, Faste för Dan Jonsson (Stjärnbalk) och/eller Knut Jonsson (Aspenäsätten) [DS 1921];
1322-04-04, Faste för Nils Abjörnsson (Sparre av Tofta) och/eller ärkebiskop Olof Björnsson [DS 2332];
1327-08-19, Angående Erik Valdemarssons anspråk på arvet efter kung Erik Plogpenning [DS 2625];
1341-06-04, Säljer tillsammans med sin bror Ingemar sitt mödernegods till Johan Holmgersson [DS 3572];
1352-01-06, Johannes Ekesson säljer avlidne Nils Kroks egendommar i Narvered, Vallerstads socken [DS 4769];
 
Jag ser ingen grund för att anta att det skulle röra sig om mer än en person. Gör du? Rent principiellt skulle man med din ståndpunkt behöva visa att det inte rör sig om sex olika personer och det kravet vore befogat om man bara skulle se till sex belägg med förnamnet Nils, ty det är inte tillräckligt unikt för identifiering. Kombinationen av förnamnet Nils och tillnamnet Krok torde dock vara tillräckligt unikt för att hävda att identitet föreligger.