NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-09
Skrivet av: Are S. Gustavsen skrivet 2006-12-16, 04:29
Ole Gilje Dale:

Jeg ser at du vil ha trykket en definisjon av "Ordskurd" i Genealogen. Det er forsåvidt ingenting i veien for å gjøre dette. Vi kan jo spørre en rettshistoriker om han/hun kan skrive et lite stykke. Dog er sannsynligheten stor for at du vil få nøyaktig de samme svarene du hele tiden har fått av Lars Løberg og Tore Fuglestad.

Slik jeg ser det består problemet snarere i at du nekter å ta på alvor at substansen i det du hevder om slektsskap og arvegang, ved enkle grep er detronisert av Løberg. Synd, men trist!

Dette blir dermed en kamp mellom tro og viten, hvor du nekter å annerkjenne fakta, logikk og metode. Og dermed blir saken snudd på hodet. Du har allerede bestemt deg for hvilket resulat du ønsker, og tilpasser dine argumenter underveis for å unngå å gi slipp på dine innarbeidede forestillinger. Dette er blitt din slektshistoriske trosbekjennelse.

Mot dette stivsinn kan man kjempe i åresvis, og sannsynligvis kommer du aldri til å godta at noen har en bedre forståelse av denne problematikken enn hva du selv mener å ha.

Men om vi skal trykke en definisjon av Orskurd, vil jeg ha en kort artikkel av deg, hvor du redegjør for hvilke prinsipper du legger til grunn i diskusjoner av middelalderslekter. Denne må imidlertidig være saklig og konsist skrevet.

mvh Are S. Gustavsen
Redaktør Genealogen