NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-17
Skrivet av: Lars Løberg skrivet 2006-03-05, 00:57
Du gir visst aldri opp, Ole, men av og til bommer du verre enn norske skiskyttere i OL. Det er sterkt av deg å hevde at "Slik kan det aldri bli" når arvebolken faktisk har en bestemmelse som gir et slikt utfall. Du kan godt prøve å argumentere for at den bestemmelsen ikke er aktuell her, men å påstå blindt at det aldri kan bli slikt faller på sin egen urimelighet. Du får lese arvebolken før du kommer med flere uvettige påstander.

Så til Kurt. Jeg er litt usikker på hva du legger i begrepet arveløs. Jeg er vant med det fra begrepet å bli gjort arveløs, f.eks. ved å bli strøket fra testamentet, men jeg tror ikke det er det du sikter til her. Det som er rimelig klart, er at Ramborg er innenfor yttergrensene av arveloven. Hun er altså potensiell arving uansett om hun er ektefødt eller frilledatter (dog ikke om hun hadde vært horunge, slik Ole lenge hevdet at motsatsen måtte være). Jeg aksepterer at vi er uenige om forståelsen av ordlyden i ordskurden - jeg mener den sier klart at Ramborg ble vurdert, men at sønnene arvemessig rangerte foran, mens du tydeligvis mener at det ikke står klart. Det står imidlertid ingenting i ordskurden om at Ramborg valgte ikke å stå i arverekken. Snarere tvert imot - når Gard med fullmakt fra Ramborg ber om lagmannens kjennelse for hvem som er nærmeste arving etter norsk lov, skal det mye til å hevde at det betyr at hun har valgt å stå utenfor arvetallet. Ramborg var heller ikke i kloster, så hun faller ikke i samme gruppe som Ingegerd. Hun kan sjølsagt likevel ha tatt imot forskuddsarv, men dersom hun har tatt ut arven sin på forskudd, så har hun også tatt ut den arven sønnene hennes skulle hatt. Det ville dessuten uansett ha vært et element som lagmannen måtte ha vektlagt i ordskurden sin - og, som vi vet, det gjør han ikke.