NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2013
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2013-11-28, 22:34
Mikaël,
 
Baserat på de kopplingar jag hittills funnit mellan släkterna Göye, Lunge, Finkenog, Bydelsbach och Folmer Folmersens ättlingar, vilka är fler än jag redovisat här, så har jag dragit slutsatsen att Michel Nilssons anor med stor sannolikhet  hör hemma i Danmark. Självklart får antagandet starkt stöd av att Mickels mor var Katarina Finkenog(h)…
 
 Då det är svårt att återge – ett i stora delar inkomplett  -  komplext nätverk, inte bara i ord, utan också i bild, så väljer jag att bara återge ett exempel på en länk. Bland Johan Christofferssons (Ekeblad) sexton anor, återfanns inte bara Mickel Nilsson och Anna Josefsdotter, utan också Ebba Arendsdotter (Ulv).  Ebbas mor, Hebla Albrektsdotter Bydelsbach, var syster till Elin Göyes mff, Engelbrekt Albrektsson Bydelsbach.
 
Ett möjligt scenario – eller möjligen ett embryo till en hypotes – är att Mickel Jönsson (eller Jensen) inte härstammade från Svarte Skåning, men väl  från en frände(?),  riddaren Nils Hwidaeskaning, död senast 1363 [ÄSF, s. 260]. I detta scenario var Mickel Nilsson, Nils Svarte Skånings fogde på Axvall, son till Nils Hvide Skåning.  En hypotetisk son,  Jöns,  till denne Mickel, skulle sedan vara far till Nils Jönsson i Ekenäs, Mickel Nilssons d.y. far.
 
Gillingstam nämner inte att släkten Svarte Skåning med stor sannolikhet var en gren av den danska släkten Baad. Ett starkt indicium för detta är det faktum, att Ärkebiskop Magnus i Lund, år 1357,  tillkännager att ”Svarte Skåning, är fullmäktig för Peter Aagesen och andra Aage Ingvorsens arvingar, samt Peter Munk på sin hustrus vägnar, skiftat arv efter Aage Ingvorsen” [SDHK 13339]. Aage Ingvorsen, är alltså densamme som riddaren Aage Ingvarsen Baad, död 1376.
 
Som fullmäktig för Aage Ingvarsens Baad arvingar, måste Nils Svarte Skåning varit en mycket nära frände till honom. Lägger man till detta, att Nils Svarte Skåning hade en sonson döpt till Åke, så talar det för gemensamma anor.
 
Då Mickel Nilssons fars patronymikon var Jöns, så ligger det också nära namnbruket inom släkten Svarte Skåning, varför hypotesen om ett gemensamt ursprung inte känns alltför långsökt…
 
Båten på den vapensköld  som representerar Mickel Nilsson, på Johan Christoffersons begravningsvapen, liknar dessutom Peder Aagesens sigill, som – med god vilja – kan sägas vara ’en båt med två drakhuvuden’:
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/400520.jpg)
 
 
Hur släkterna ev. är hopkopplade, har jag ingen uppfattning om...  
 
Mvh Leif