NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2013
Skrivet av: Mikaël Stenelo skrivet 2013-11-27, 00:09
Hej Leif!  
Jag har hittat lite olika förekomster på nätet, bl.a. finnholbek.dk och www.roskildehistorie.dk, där det anges att Jens Andersen i Vindeby var g.m. Sophie Jakobsdatter Lunge. Dessas vederhäftighet har ju i ett antal fall dragits i tvivelsmål, men det finns ganska många antavlor som anger dem som källa. Men många gånger anger de själva att de har DAA som källa.  
 
Jag har hittat ett dokument med kommentarer till DAA: http://www.danbbs.dk/~stst/slaegt_adel/DAA_bemarkninger.htm#Lunge  
Där nämns bl.a.  
s 310 nr e. Sophie Jacobsdatter Lunge (-1387-1396-)
gm Bjørn Olufsen (Bjørn) (-1381-1435-) Til Stensgård og Nielstrup
Anføres gift med Jens Andersen i Vindeby.
I en rettelse i DAA 1906 til Bjørn-tavlen ses at Bjørn Olufsen i 1403 var gift med en Sophie, og Ulsig argumenterer for at det er denne Sophie.
Jens Andersen i Vindeby på Lolland (ikke Vindeby på Tåsinge el Langeland) ses (-1426-1456-).
Kilde: Trap: Bd 11 Lolland, s 768.
Jens Andersen og familie er omtalt i Lollands historie men der er intet om nogen Sophie.
Kilde: C. C. Haugner: Lolland. Historie, Topografi, Statistik. 1924. Bd 3 s 162
I Thisets sedler på RA er der en seddel på Jens Andersen og Sophie Lunge - desværre er der ingen kildehenvisninger.
Kilde: RA: Thisets sedler.  
men  
s 308 nr b. rd Anders Jacobsen Lunge (ca 1363 -) til Skafterup
1419 skifte med ... efter sin Hustrus Bedsteforældre Niels Offesen (Panter) til Asdal og Fru Johanne.
Hustruen står som Ingeborg Nielsdatter (Panter), så det må være hendes forældre.
Se også DAA 1892: Panter. s 109-10.  
 
I samma källa, och på samma sidor, som jag citerade ifrån i mitt förra meddelande så står det  
1426 Nov. 23. a. Først ith breff, att her Annders Jbszøn Lunge, rider, y Bastnes skøder sinn suoger Jens Anderszøn en gaard y Windeby for wederlaug. Datum s. Clementis dag mcdxxvj.  
och J. P. Trap nämner samma äktenskap på ett flertal ställen i sitt verk Danmark.  
Så jag tror att Ulsigs argumentation inte håller, trots att följande möjligheter finns:  
1) Anders Jakobsen Lunge kan ha varit gift i ett annat gifte med en syster till Jens Andersen,  
2) Det kan stå fel i källan jag citerar från,  
3) Suoger kanske egentligen avser måg, eller  
4) Jens Andersen var kanske gift med en annan syster till Anders Lunge, men det har ju marginell betydelse i sammanhanget.  
 
Angående Elin:  
Nej, det är riktigt, det kan inte stämma om förutsättningen är att det är samma Elin 1444 och 1445 och/eller 1448. Och jag tror att det är samma Elin som omtalas åtminstone 1444 och 1448, eftersom man har tagit med (tings)vittnet om syskonskaran i samma lilla samling. Troligen också 1445, men det finns en liten möjlighet att Hennrick Fincknou och Henrick Nielszøn är samma person. HN:s hustru hette Elin, och han var helt säkert död vid det laget.  
 
Jag vet inte om det har funnits flera Nils Finkenow (jo, en dansk, N Jakobsen F, som var ärkebiskop i Nidaros i Norge 1382), men en dito var tydligen son till riddaren Jens Pedersen Finkenow, så jag tar tillbaka mitt tidigare förslag.  
 
I fråga om Mickel Nilssons eventuella förfäder så är kanske även SDHK 25840 och 10830 intressanta.  
 
De fem äktenskapen för Jakob Olufsen Lunge är nog en överdrift att döma av de kommentarer jag sett; det verkar vara en sammanslagning av de felaktiga han begåvats med och de korrekta. Enligt de lite mer vetenskapliga presentationer jag sett så ska det vara tre äktenskap.  
 
MVH, Mikaël