NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2013
Skrivet av: Mikaël Stenelo skrivet 2013-11-24, 23:54
Intressant! Jag hittade också de två första breven du nämner, men jag har inte kollat vidare på de kringliggande uppgifterna, som du gjort. (Fast nu ser jag att Katarina, Nils Finkenogs dotter, var sondotter till Elin Karlsdotter (Färla).)  
 
Men det finns troligen en annan (?) koppling till släkten Finkenog.  
Den går i så fall via Mickel Nilssons svärmors farmor Lucia Henriksdotter. (Hon blev gift 1430-01-22 m Gillik Håkansson (hjorthorn) [SDHK 21312], och sedan senast 1432-11-18) [SDHK 21868] med Erik Geet.) Hon var dotter till Henrik Nilsson (som anges död före 1435-03-03) och Elin Ingemundsdotter (tre sjöblad) [SDHK 21312]. P.g.a. samma brev så undrar jag om man inte kan dra slutsatsen att Henrik Nilsson troligen dog före 1430-01-22, eftersom det var modern som gav hemgiften.  
 
I Fru Eline Gøyes Jordebog (utgiven av Anders Thiset år 1892) finns det en del intressanta notiser som berör Henrik Nilssons familj. De handlar om fru Elines fars fädernegods, och just dessa notiserna 'Windeby' i 'Nøre herritt' (sidorna 164-165 i den tryckta versionen):  
1444 Juni 24.: d. Jtem ith breff, att hustrue Elline skøder Jens Annderszøn y Windeby allt sitt gods, som hun arffuede effter sinn søn och effter sinn dotther, y Nørlund, i Skoulenge, i Høxmarck, y Rolycke, y Windeby, y Suinnberg, y Nybygd oc i Berkier for lxxij Stockholms marck. Dat. Eskilstum s. Johannis Baptistæ dag mcdxliiij.  
1445 Juli 18.: e. Jtem ith breff, att Niels Fincknow, Elinn, fordom Hennrick Fincknous husfrue, Lucia, Henrick Nielszøns dotther, skøde Jens Annderszønn y Windeby theris gods y Nørlund, i Skoulenge, i Høxmarck, y Rolycke, y Windeby, y Suinnberg, y Nybygdt, y Biergett. Dat. Nykiøbing søndag nest for s. Mariæ Magdalene dag mcdxlv.  
1448: f. Jtem ith winde aff Nørherritztinng, att Henrick Nielszøn, frwe Grette Emickis oc høstru Elline, the war alle iij frwe Jde Langelouesz rette echte børnn. Dat. mcdxlviij.  
1451 Marts 3.: h. Jtem ith widne aff Laalandsfar lands ting, att Jens Anderszøn aff Windeby gaard fick ith dom breff, før Jffuenn Fosz døde, som liuder paa her Tue Nielszøns godz oc Folmer Henrickszøn bleff tilldømtt. Dat. onsdagenn nest for fastelaffuen mcdlj.  
1451 Marts 16.: i. Jtem ith widne aff Nørherritts ting, att Jenns Anderszøn aff Windebygaard lod leße ith dombreff paa Nør herritz tinng, før Jffuenn Fosz døde, liudenndis, att Folmer Henrickszøn bleff de gods tildømptt, hand arffuede effter sinn fader Henrick Nielszøn. Dat. nest tisdag for s. Giertrudsdag mcdlj.  
 
Exakt hur detta ska pusslas ihop vet jag inte, men det är nog bra att ha det i tankarna.  
 
Allt sammantaget antyder ju att Mickel Nilsson och Anna Josefsdotter var släkt med varandra (om än på långt håll och med en eller två generationers förskjutning), och det via en så pass okänd släkt som Finkenog.  
 
MVH, Mikaël