NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2006
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-09-20, 12:14
Anders, den suveräna statsbildningen i Norrbotten före kolonisationen är dessvärre alldeles okänd för mig också. Genom att den till synes på fullt allvar införs i den här diskussionen som ett historiskt faktum har vi dock nått ett så att säga övervetenskapligt stadium där jag ingenting har att tillföra.  Att enbart presentera en lista med rättelser till de talrika sakfelen i Bengts inlägg ter sig inte heller särskilt lockande.
 
En viss tröst kan jag emellertid erbjuda. Jag har nämligen bett Thomas Wallerström att skriva något om Norrbotten under medeltiden i nästa volym av Studier till Det medeltida Sverige och han har lovat att inkomma med ett manuskript.
 
Sedan en synpunkt på medeltidsforskningens förutsättningar i allmänhet.
 
Det är av stort värde att det tryckta diplommaterialet nu har gjorts tillgängligt över internet. Dessvärre har detta hos många skapat föreställningen att det därigenom öppnats snabba genvägar  till mängder av sensationella samband som generationer av professionella medeltidshistoriker förmenas ha missat. Man har fått för sig att kvalificerad medeltidsforskning numera kan bedrivas med och vid en PC. Inget kunde vara mer felaktigt.
 
Man gör sig själv och läsarna en tjänst om man, innan man börjar spekulera kring mer eller mindre avancerade alternativa teser och slänger in mängder av klippoklistra-belägg från nätet, först ordentligt sätter sig i det så kallade forskningsläget. Fördelen med det är bl a att man då till de hiskeligt långa indicieuppräkningarna slipper skriva hiskeligt långa svar som till hälften eller mer består av sådant som någon annan redan har utrett så långt det går.
 
Jag exemplifierar genom att ställa ett par enkla  frågor till Bengts inlägg med förslag till svar: vem var Lars Ingemundsson (Vasa)? Vem var Olof (Krok) Jönsson i Söderby i Munsö socken?
 
Avses med dessa personer möjligen Lars Ingemundsson (Ingemund Jonssons ätt) och Olof Jönsson (Stensta-ätten)?
 
Den förstnämnde kan återfinnas i Hans Gillingstams doktorsavhandling (publicerad 1952) sid 765f, 769 och 791.  
 
Olof Jönsson (Stensta-ätten) bodde mycket riktigt 1391-1413 i Söderby, Munsö sn, och kallar Ulf Staffansson (Ulv) 'måg' därför att Ulf var gift med hans sondotter Birgitta (jfr Bengts inlägg ovan) [DMS 1:5 s 72f, 1:7 s 179]. Han är alltså inte identisk med den Olof Krok som skrev sig till Onsike, Skogs-Tibble sn, och var svåger till Lars Petersson (lilja) [DMS 1:6 s 147f].
 
I vilket brev Olof Jönsson (som förde två spetsar uppifrån) kallas krok är okänt för mig, men det borde väl rimligen finnas ett sådant brev någonstans eftersom Bengt kallar honom för Olof (Krok) Jönsson? Olofs nära släkting Bengt Magnusson (Stensta-ätten) kallades för övrigt Svarte, så han var väl då förmodligen släkt med Svarte Petter?  
 
Om man vill föra forskningen framåt kanske man först borde ta reda på hur långt den har kommit?