NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-24
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-07-03, 13:35
Jag fastnar för Per Åkes tidigare inlägg där man får uppfattningen att  
 
1)Nils Gärbo (Gerbo) skulle kunna vara Identisk med Nils Fartengsson och att skulle vara gift med Katarina Styrbjörnsdotter (Sandbroätten) och att deras Dotter Ingeborg Nilsdoter gifter sig med Farde(Farteng) Unge.  
 
2)Farteng och Ingeborg Nilsdotters Barn Katarina Fardesdotter . Nils Gerbo köpte 1352 ? markland jord i Täby, Faringe sn. Jord, som senare ärvdes av Katarina Fadersdotter. Jorden tilldömdes 1402 Claus Slaweka dä jorden 'til at halda oc wndher frelse blifua' (SD 191, PHT -47 s 11 och 26f)  
andra dotter Kristina Fardesdotter
Kristina, ärver Söderby, som sedermera Kristinas dotter ger till sin arvinge, som var Märta Lydekadotters far, Lydeke Stralendorp (Gillingstam ibidem, s 27).  
 
3)min teori är att det fanns två söner till Nils Fardesson som ärvde jord i kumla,Balingsta från hans mor sida. han omnämns i stockholmstads tänkeböcker Tänkeböcker som Nils Bure.
om hemmanet....
Nils Gerbo är tidigast nämnd 1340 då hans hustru, Katarina Styrbjörnsdotter (Sandbroätten), med Nils sigill bekräftar sin bror Johans gåva till Olof Karlsson av jord i Kumla, Balingsta sn. (Rahmqvist PHT -78 s 66b; Gillingstam PHT -47 s 26)
Den andra sonen Hette Herse och hans far var Sigurd från klappsta ,Ullånger socken, och hans mor Ingeborg han kan som yngsta son varit född efter 1363 efter att Farteng Unge nämns sista gången och troligen dött.
 
4)Vem är då Farde(Farteng) Unge far Gustav Bilder blir den som ligger närmast till hands att tänka på med en son som heter Farteng och det jorda bytten och de släktskap som talas om här i tidigare inlägg.  
 
så min slutsats är samma som Thord Bylund vid seminariet nämnde du om Gustav Bilder kan du om du ser denna diskution ge oss lite mer klarhet om släktskapen till Farteng,och jag vill säga att disskutionen som förts här har varit spännande och gjort att åtminstone jag har fått ändra ett par saker.