NULL Skriv ut sidan - Byting

Anbytarforum

Titel: Byting
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2013-11-15, 18:38
Om man gillar problemlösning, så skall man nog ge sig på att försöka reda ut släkt-en/erna Byting/Pyting. Under adliga ätten  Stake, skrev jag följande: ” Filiationen vad gäller släkten Byting är tyvärr relativt osäker - även efter Beerståhls inlägg i debatten. Det är självklart lätt att förväxla Byting med Pyting, men det innebär ju inte att man alltid kan anta att så är fallet. Vidare så växlar sekundärkällorna mellan Tore/Ture och Tord, vilka inte var versioner av samma namn. Frågan är om vi rör oss med en eller två släkter med nära likalydande namn?
 
Lägger man till detta, att personer med namnet Byting/Pyting är kända med vitt skilda vapen, såsom Tore Byting/-sson  (mussla), Karin Toresdotter (bjälke), Humfrid Tordhsdotter (röd bjälke), Thor Byting (tre horn) och Niels Pytingh (bjälke), så inser man att det finns lika många olästa frågor, som dåligt underbyggda antagen.  
 
Om vi börjar med Ranekes uppgifter om släkten Byting, så åskådliggörs släktens vapen med en mycket välritad bild av ”nedvänt musselskal”. Om detta vapen säger Raneke följande: ”Som belägg för att ätten fört ovan angivna vapen föreligger endast ett anvapen (min kursivering) på gravstenen i Kullings Skövde, vilken analyserats av Hjort. Vapnet attributeras till Holmfrid Toresdotter och återgår därmed på Tore Byting d.y.” Redan här dyker det upp två fel, för det första,  Hjort har inte attributerat vapnet till Holmfrid - kopplingen användes enbart för att på ett pedagogiskt sätt lösa 'algoritmen' för de sexton anornas placering på porträttgravstenen. 'Musslan' på gravstenen representerar hennes far Tore, och ingen annan. För det andra, så liknar 'musslan' på gravstenen på intet sätt Ranekes teckning.
 
På Hans Stakes porträttgravsten, så ser 'musslan' ut på följande sätt:
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/399221.jpg)
 
Detta räcker nog som en 'introduktion' till en - hoppas jag - givande diskussion i ämnet. Annars blir det väl en monolog som vanligt.
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-11-15 19:13)