NULL Skriv ut sidan - Birgitta, Lars Anderssons i Nyköping

Anbytarforum

Titel: Birgitta, Lars Anderssons i Nyköping
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2014-01-29, 19:55
Tillbaka igen. Det var inte så mycket det stod om mina anor i DMS 2:3. Det jag undrar lite över är benämningen av henne som borgarhustru eller hustru. Kallades alla adliga alltså även sk lågadel för fru? Kallades de även för fru oavsett låg- eller högadel om de var gifta med en ofrälse man? Jag har också funderat lite kring gårdarna som Birgitta/Brita tillsammans med sina syskon ärvt av sina föräldrar. Vad jag känner till låg tre gårdar i Östergötland men åtminstone 8 kanske 10 gårdar i Småland. Var det vanligt att ha ett så stort gods- eller gårdsinnehav men inte i övrigt ha någon anknytning till landsdelen? Jag envisas med att tro att hon och hennes släkt var från Småland och inte Östergötland. Sista frågan gäller godsen, varav åtminstone 2 frälsegods. Var det tillåtet av en ofrälse släkt att äga, sälja och återbörda för att sälja igen frälsegods? Ytterligare en fråga blev det till slut. Jag sökte lite på om det finns några källor bevarade över drottning Margaretas köpegods och hittade denna uppgift på Riksarkivet.
 
4. Köpegods i drottning Margaretas tid 1536-1551 över hela riket. Med påskrift: Lit. A. No 88. - Med pergamentsomslag.
Arkivinstitution Riksarkivet  
Referenskod SE/RA/5111/22  
ExtraID 22  
Datering  
1530 - 1582, u å  (Tidsomfång)
 
Vad finns det för information i dessa arkiv?  Kan de innehålla information som kan lösa gåtan om var Birgitta/Brita och hennes släkt hade sitt ursprung? Arkivet är vad jag kunde se inte filmat alls.