NULL Skriv ut sidan - Bonde-ätt

Anbytarforum

Titel: Bonde-ätt
Skrivet av: Mattias Hansson skrivet 2008-08-07, 13:27
En liten reflektion...
 
Om man ser till vad Leif Persson plockat fram via SVAR så ser vi att Klara Sofia Åberg, som ju ska vara kopplingen, verkligen var på Vibyholm och återvände hem därifrån med ett oäkta barn, dock en dotter (Augusta Sofia). Således gjordes hon med barn av någon under sin vistelse på Vibyholms slott. Vem denne någon är kan man ju spekulera kring, men ett obestridligt faktum är ju att hon föds.  
 
Fem år senare gifter hon sig med Karl Johan Hellberg och får ett barn, Karl Bernhard (som bevisligen avlats utanför äktenskap om man ser till giftermålsdatum och Karl Bernards födelsedatum).
 
Jag kan inte låta bli att fundera på om här inte skapats en släkthistoria som delvis har grund i verkligheten men där händelser blandats ihop och förändrats. Min tanke är att rykten om att Augusta Sofia skulle ha varit Greve Bondes oäkting när hon återvände hem med extra bagage, ett rykte som kanske förstärkts av Klara Sofia själv av olika skäl. När hon sedermera fick ännu ett barn som avlats utanför men fötts inom äktenskapet så låg misstanken om en relation mellan henne och greven kvar och ryktena gick kanske på bygden. Men det kan också varit att ryktet varit att Klara Sofia har ett oäkta barn med greve Bonde och att hennes dotter bor kvar hos föräldrarna och därför kopplas Karl Bernhard ihop med vistelsen på Vibyholm och eventuella äventyr där.
 
Det som jag reagerar på är att historien förutsätter att greve Bonde skulle ha sökt upp en gammal piga och gjort henne med barn igen, strax innan hon gifter sig med Karl Johan Hellberg. Det innebär inte att jag menar historien är ett falsarium men en välgrundad skepsis bör uppstå.  
 
Det vi vet är att någon, kanske greve Bonde eller någon av hans anställda på Vibyholm gör pigan Klara Sofia Åberg med barn och hon föder en oäkta dotter, Augusta Sofia. Sen återvänder hon till föräldrarna och bor där tills hon bevisligen gifter sig med Karl Johan Hellberg och föder en son (som avlas utanför men föds inom äktenskapet). Gott om material för skrönor, rykten och halvsanningar. Här finns grevar, pigor, oäkta barn och diskrepanser i tid.
 
Jag vill tillstå att här finns det intressanta saker att utreda och oklarheter att reda ut och att det kan vara så att greve Bonde kan ha del i svaret, men att detta bör granskas innan man anser det klarlagt. Det är en fin släkthistoria, men den blir ännu bättre som den kan backas upp av empiri och inte bara av genetiska anomalier och muntligt traderad information.
 
Jag har själv råkat ut för historier om adel i samband med oäkta barn som visat sig vara helt ogrundade. Nu kanske jag framstår som en gnällig djävulens advokat här, men jag vet själv hur släktsagor kan skymma sikten och hur små buggar kan störa hela genealogin. Dessa buggar bör utredas och klarläggas med öppet sinne. Och som i all forskning bör allt göras tillgängligt för peer-review om man nu vill hävda en viss slutsats.  
 
I ditt fall påverkar ju din historia även släkten Bonde och bör utredas för även deras skull.