NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-20
Skrivet av: Göran Johnson skrivet 2002-05-18, 23:33
I många fall kan personer med vanliga sonnamn som vill ha ett ovanligare familjenamn finna sådana en eller annan generation tillbaka. Bland mina anor finner jag t ex namn som Hartman, Sundvik, Hjelt, Björker, Hellberg, Lithén, Barkman, Back, Caloander, Vivelius. Om jag själv vore missnöjd med att heta Johnson skulle jag nog i första hand vilja anta ett av dessa namn i stället för att hitta på ett helt nytt, baserat på någon gård som dessa personer eventuellt haft anknytning till. Jag har ju större anknytning till dessa personer än till eventuella gårdar. Naturligtvis känns anknytningen mindre ju fler generationer som skiljer. Men låt oss anta att det bland dessa namn fanns en utdöd adelsätt. Min anknytning kunde ju vara lika stark (eller svag) ändå. Jag känner alltså förståelse för en önskan att anta ett sådant namn och det behöver väl inte nödvändigtvis bero på högfärd. Finns det däremot inte någon sådan släktskap är det givetvis en helt annan sak. Och alla adelsnamn har inte så förnäm klang heller, och alla är inte unika.