NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-20
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2002-05-18, 22:36
Bra rutet, Anders!
 
Jag är helt inne på samma linje (vilket också framgår av mitt inledande inlägg i diskussionen). Det är just det argumentet som är det avgörande för mitt ställningstagande: {Nej} till antagande av utdöda ätters namn! Och detta borde vara den (såväl logiskt, etiskt som juridiskt) enda hållbara slutsatsen.  
 
Regeln att ett adligt namn måste vara allmänt känt för att inte få återanvändas, är ju ett fullständigt meningslöst kriterium. Vad som kan anses som allmänt känt är ju oerhört subjektivt (vad beträffar uppslagsverken bestäms urvalet främst av snäva redaktionella och ekonomiska utrymmeskriterier; det är ju f.ö. i det avseendet en milsvid skillnad på Nordisk Familjebok, 2:a uppl. (Ugglan) och Lilla Focus), och skapar bara totalt godtycke för respektive myndighet/handläggare, och i praktiken: fritt fram för den som har de rätta kontakterna. Och ett sådant samhälle, med gräddfiler för dem med rätt kontakter, är åtminstone jag motståndare till.  
 
Och vad som verkligen är eller skulle kunna betraktas som allmänt kända namn, är dessutom i hög grad betingat av vilken geografisk, social eller åldersmässig miljö man rör sig i. Sverige är ju inte längre ett enhetligt land i kulturellt avseende. Jag misstänker att spännvidden i det avseendet mellan t. ex. en tjänstemannakrets i Stockholms City, en småbrukarmiljö i inre Norrlands glesbygd, och ett ungdomsgäng i Hässleholm skulle bli ganska stor.
 
Argumentet att alla bra namn är redan tagna håller inte heller. Det finns faktiskt fortfarande många synnerligen välklingande namnkombinationer att välja bland, bara man har lite fantasi. Det är kanske det som tryter, misstänker man ju understundom, när man läser listor på nyantagna namn....  
 
Men man behöver faktiskt inte dras med namn som Kryxe, Fjösemyr eller Myskfjorden bara för att man är trött på att förväxlas med tusentals andra med samma vanliga namn. Här följer några (bättre?) alternativ:  
 
De enligt min mening bästa principerna för antagande av namn är i stället de som samtidigt råkar vara de traditionella vad beträffar allmogesöner med patronymika, som haft behov av ett släktnamn (i regel p.g.a. att man studerar, blir antagen som borgare eller hantverkare etc.: Man utgår från någon av namnlederna i den egna gårdens eller socknens namn, alt. något naturelement med anknytning till hembygden, och kombinerar detta med en traditionell svensk slutled som -ström, -gren, -sten, -blad, -berg, -borg, -bom, -strand, -löv, -fält, -fors, -gård, -man, -mark eller varför inte det latinska -(i)us eller det grekiska -ander? Kom nu inte och säg något i stil med: Men jag är ju född och uppvuxen i sta´n, jag har ju inte någon gård eller socken att komma med. Ett sådant resonemang håller inte. Går man några generationer tillbaka, hittar man så gott som alltid inte bara ett utan t.o.m. åtskilliga ortnamn, som kan vara passande och tjänliga i sammanhanget. Variationsmöjligheterna är faktiskt i det närmaste outtömliga. Är en variant upptagen, står det dig tusen åter....
 
Eller varför inte använda den moderna tekniken som inspirationskälla till nya namn? Detta har ju inte varit tidigare generationer fjärran, så varför skulle vi behöva vara så fruktansvärt annorlunda? Vissa av dessa nya namnkombinationer skulle dessutom kunna bli mycket välklingande. Vad skulle det t. ex. vara för för fel på namn som: Laserstråle, Scannerström, Skalpell, Vägfält, Faxblad, Gränszon, Scooterhjälm eller Sprinklerfält? (Jag har flera dylika på lager; kontakta mig om inspirationen tryter)