NULL Skriv ut sidan - Adel i Europa

Anbytarforum

Titel: Adel i Europa
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-04-12, 08:35
Adel i Europa kan kanske vara en passande överskrift för detta:
Jag har en ana genom Hinricia Moncheron som var gift med Krister (eller Christian) Klingspor på 1600-talet till, en som det verkar, urgammal riddarätt i Nederländerna och Belgien, eller snarare franska (vallonska) och flamländska riddare helt tillbaka till 1100-talet. Fascinerrande men svår läsning på siten http://www.xs4all.nl/~touwslag/html/606.htm  
då det mestadels står på Holländska. Det la?r ju så vara ganska många i Sverige som har denna ana genom Klingspor ätten. Därför kunde det vara intressant att utbyta forksning om dem. Är det t.ex. någon som vet om ätten Moncheron existerar fortfarande. Jag försökte finna dem genom  sökmaskinen. Det Fanns 6 omnämningar på bla. Portugisiska (från Brasilien) och på Ryska (med kyrilliska bokstäver). Jag undrar vad namnet betyder kan det vara min älskade eller kommer det från ett möjligt berg Mont Cheron?  
Men Adel i Europa kan ju rymma diskussioner om många europeiska ätter med?grenar i Sverige.
t.ex. söker jag fortfarande envetet min Martini familj som påstås vara riksgrevar (reichsgraf, imperial count, en tyskromersk titel som bara kunde ges av kejsarmakten före 1806): den tyska riksgrevinnan Anna Martini står det i uppslagsverket Svenska män och kvinnor vid sidan om samma benämning i en nekrolog efter Anna Martini Strömberg. Jag kan ingenstans i Tyskland finna hennes förfäder, mer än att jag har egna ärvda records om hennes far (också ett diplom och medalj till kapten (hauptmann) Gustav Wilhelm Martini för tapperhet i strid (1848-49) från den Preussiske kungen Friedrich Wilhelm IV, samt handskrivna notat om både Gustav Wilhelm och hans far Gustav Martini (d.ä.)som var kyrkoherde i Pommern.
Med vänlig hälsning: Steve Palmquist