NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-20
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2007-09-17, 20:28
Min tolkning av dokumentet 1501:
 
Erich Persson i Hångsta (Torp sn), Erich Assmundsson, Jöns Andersson i Ofvanede, Pelle Persson i Fornaby, Per Gyntesson intygade att Per Jonsson i Åse och Gynter i Åse på sitt yttersta sagt att bönderna i Näset, Borgsjö socken bytte till sig halva Turingen och halva ån (Getterån?) mot halva fisket i Ångeforsen. Detta byte gjorde de (han) med Farden i Åse. Ingen i Jämtland fiskade i Turingen. (Byborna i) Näs och Sillre hade ohindrat och oklandrat fiskat i sjön och kunde således 1501 åberopa urminnes hävd.
 
Jag har svårt att se att två byten avses även om just ordet han gör det hela oklart. Tror ändå att skrivaren syftade på bönderna i Näs och Sillre. Däremot ser det ut som om Farden i Åse haft ett fiske i Ångeforsen! Den låg/ligger väl i Jämtland och det är ju intressent i sig!
 
Eftersom det faktiskt fanns en Jon Fardesson i Åse senare så tycket jag sockentillhörigheten är ganska klar. Det bör väl vara Farden i Åse i Torp socken som avses. Jag har samma uppfattning som du när du skriver att Farde i Åse bör kunna ha varit Nils Fardjäknssons far.
 
Det är möjligt att jag är helt ute och reser och räknar därför med kommentarer.
 
Vänlig hälsning
Göran J.