NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-29
Skrivet av: Jonas Kuschner skrivet 2004-06-29, 08:58
Jag kollade upp namnet Martini i Genealogisches Handbuch des Adels och i det sammanfattande Adelslexikon som utkommer i anslutning denna serie. Det finns flera adliga släkter Martini i lexikonet, men alla finns inte publicerade i handboken; däremot finns ofta andra litteraturhänvisningar. En Martini-släkt har något slags italiensk grevetitel, men den tycks bara ha medlemmar i Italien och inga av de namn som Steve har nämnt återfinns där. Men det är alltså inte fråga om en tysk(-romersk) riksgrevlig ätt. Hade en sådan funnits, hade det säkert inte förelegat några problem att finna den i dessa referensverk.  
 
Den grundläggande utgångspunkten bör därför vara att en riksgrevlig ätt Martini inte heller finns, oavsett vilken titel SMoK tillskriver en i sammanhanget perifer individ. I polemik mot Ralf vill jag här hävda att bevisbördan ligger på den som  vill hävda existensen av en riksgrevlig Martini-ätt trots frånvaron av en sådan i standardlitteraturen, inte tvärtom. Det är faktiskt en självklarhet.
 
I varje fall är detta ungefär samma uppgifter som Micha?l Lehman redan har kollat upp, och Steve kan nu själv gå till biblioteket och kolla detaljerna. Jag tror att det är uppenbart att ingen här kan ge ett slutgiltigt svar på Steves frågor, och i likhet med Anders Ryberg tror jag att han bör vända sig till tyska arkiv för att komma vidare.  
 
Adelslexikon
Genealogisches Handbuch des Adels
Artikel om Genealogisches Handbuch des Adels i tyska Wikipedia.