NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-29
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-06-25, 15:29
Hej Håkan och Micha?l:
 
Jag ser att min vännina så hade rätt. Ja, jag söker ju denna märkliga tyska eller romerska riksgrevinne titel som min farmors mor Anna Martini (1852-1933) har blivit benämnd  i Svenska män och kvinnor (1947) och i en nekrolog i en ospecifierad tidning (1933). jag är mycket tveksam till denna titel men kan inte släppa frågan för den är avgjord, är det riktigt eller fel helt enkelt.
Jag har fått många förslag på andra tyska siter men inte kommit längre än jag visste förut, när dessa nu också har undersökts närmare. Denna Martini familj finns verifierad i ett militärt arkiv (hauptmann Gustav Wilhelm Martini se ovan) samt i ett brev från en präst i Pommern i början av 1930-talet där Anna Martini Strömberg har frågat denne präst om sina anfäder (se ett av mina tidigare inlägg om kyrkoherden Adam Friedrich Martini född omkring 1770 och hans fru och barn). Annars intet. Frågan ligger fortfarande ute på olika siter i Europa och jag hoppas någon som vet mer by chance stötter på den och kan öppna en dörr på glänt.
med vänlig hälsning och trevlig midsommarafton: Steve