NULL Skriv ut sidan - Braun, von

Anbytarforum

Titel: Braun, von
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2002-05-27, 17:40
Behöver hjälp! Min erfarenhet av att söka personer under 1900-talet är begränsad.  
Mitt forsatta sökande har dock givit följande resultat:
I Sundberg, Emil, Den från Pommern härstammande svenska ätten von Braun (Halmstad 1938) finner jag Elisabeth Hedvig Gustafva, född 1874 14/12, dotter till Gustaf Henrik Philip von Braun, kapten och godsägare (på bl a Rydaholm, Ryds sn, Skaraborgs län), död 1888, och h h H E U J von Braun, död 1900, från Pommern, som var hans kusin.
Förutom ovanstående Elisabeth hade paret följande ogifta döttrar vilka jag nämner så här:  
Lydia Vilhelmina f. 1868 och död 1929 på Carlanderska i Göteborg(!)
Tabea Philipinne f. 1864 med notering (Stockholm) i Sundberg. I en Ointroducerad adels kalender (årgången innan - 58:an) jag fick tillgång till, anges i en blyertsanteckning att hon dog 1952 utan att ort anges.
För döttrarna anges i Sundberg att dessa sålde Rydaholm 1926 med möjlighet att disponera huset och trädgården i 10 år. Försäljningssumman var ansenlig.
För både Tabea och Elisabet anges i Sundberg förutom (Stockholm) det kryptiska uppehåller sig å skilda orter i Sverige och för Elisabeth dessutom att hon uppehåller sig i Sydtyskland. Detta alltså c:a 1938.
I Ointroducerad adels kalender för 1958 finns ingen av systrarna längre med, varför man skulle kunna dra slutsatsen att de båda avlidet.
 
Kan Elsa von Braun i Lindome varit densamma som ovanstående Elisabet? Hon var redan 1938 64 år och skulle alltså varit ganska gammal i slutet på 40-talet - en uppgift som kan stämma på den Elsa von Braun som jag söker.
Id?er mottages med stort intresse!