NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-07-15, 21:09
Johan Lang/Lange och Johan Wolgemouth har jag haft i åtanke som möjliga fäder till syskonen Blomfeldt. Om det nu eventuellt var så att de började använda ett namn via mödernet. Båda syskonen använder sig av Erik Molin som fadder åt sina barn. Antingen är det Erik Molin ( Senior ) eller Erik Molin ( Junior ) det rör sig om. EM Senior är gift med Patientia Wollgemouth och EM Junior är son till Patientia Wollgemouth.
 
Johan Lang vet jag inget samband till direkt med syskonen Blomfeldt, men namnet dyker upp både i Livland, Stockholm och efternamnet Lang i Piteå.
 
Likaså är alla varianter av namnet Brun/Bruno/Brunschiöld/Lilliebrun närvarande i kretsen syskonen Blomfeldt.
 
Ibland tror jag att Fader Blomfeldt inte var militär utan professor vid något universitet i Åbo eller Dorpat, ( Riga??? Vet ej om Riga har universitet ). Han var en lärd man, en sorts lärare. Det är inget som jag vet utan det är bara en känsla av att det kan vara så. De har ju Johan Holst i sitt umgänge vars mor Judit Cambou var dotter till en lärare på Löfsta Bruk. Pierre Schambers ( Chamba, finns hur många varianter som helst ) var även han språkmästare, som när han var äldre i alla fall finns i Stockholm.
 
Detta är inget som jag vet något om utan bara en tanke. Å andra sidan är jag ibland fullt övertygad att Fader Blomfeldt var en hög militär ( men då tycker man att han på något sätt skulle synas )
 
Ytterligare en tanke, Hans Groll/Johan Bruno, kan dessa två eller en person/personer vara Hans Blomfeldt som försvann?????? Och dessa 3 namn är en enda person. Brita von Garden/Weingerten/Groll gift Blomfeldt var bara styvdotter till Hans Groll. Kan Kasper Fredrik ha varit en styvbror som var en lämplig giftaskandidat? OBS, bara en tanke, då man får vinkla detta åt nya håll.