NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2012
Skrivet av: Kristian Lagerström skrivet 2012-05-19, 18:31
Strålande, Carina!
 
Klokt att du tolkat Boomvels/Blumfels som möjliga namnvarianter. Har själv sett såväl Blumfelt, Blumfels, Blomfelt som Blomfeldt. Blomfeldt stavas f.ö. i mtl för Piteå stundom även Blomfeltz. Med tanke på att Casper Fredrik i den äldsta källan (Svea livgarde 1711) kallas bara Fredrik är det heller inte omöjligt att det faktiskt kan vara han som flyttar med sin far 1707. Var exakt finns den uppgiften? Intressant också att fadern var fältväbel. Jag misstänker att det är den titel, Sin Weber el. Fin Weber, Diedrich Blomfeldt har i Märjamaas böcker.  
 
Vad gäller Christina Maria (?) kan det ev. vara Diedrichs dotter Agnetha Christina f. i Märjamaa 1725-02-17. Hon gifter sig som Anna Christina med J?rgen (Johan?) von Koskull 1745-11-08 i Märjamaa. Avled hon månne i Märjamaa?
 
Johan Blom 29/9 1632, är det hans födelsedatum eller dödsdito? I vilken församling fann du honom?
 
Jag finner som du att mer tyder på att syskonen är födda i estniska Livland än i Lettland. Samtidigt pekar Henrik Magnus von Buddenbrock och nätryktet på Riga med omnejd, varför jag även ska kika närmare på alla däromkring bosatta kandidater Blohm/Blume.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström