NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-05-19, 16:48
Jag håller också på att kika i Estland. Du har verkligen gjort ett jättearbete, Kristian. Tack för din genomgång av det Lettiska Livland. Det är väldigt tidsödande. Då ska vi nog troligtvis satsa på det Estniska Livland. Där finns i alla fall några mer namn som skulle kunna bli adlade till Blomfeldt, eller i alla fall vara släkt till Blomfeldts i Piteå. Liksom du har jag tittat på Blume/Blom/Blum i området kring Märjamaa. Det fanns en hel del.
 
Johan Blom 29/9 1632
 
Jonas Blom 8/8 1651
 
Christof Blume 3/12 1652, från Leipzig
 
Christina Maria ( om det står Maria är jag osäker på ) född Blumfels, var gift med Johan ( ev Koskull ), död 11/3 1759
 
I Dorpat
 
Carl Blom 1/10 1735 ( honom kan man nog lägga åt sidan, omk i alla fall 1711 hette syskonen Blomfeldt i efternamn ), gift med Anna Margareta Rosenberg
 
1707 i Dorpat, i den äldsta boken, finns det en flyttlista över personer och där finns en man som är Fältväbel med sin son Fredrik men där är ett efternamn som ser ut som Boomvels eller Loomvels. Det är endast fader och son som flyttar eller reser. De står antecknade i tydligen vad som är listan för det finare folket och ståndspersonerna. Ju längre ner i listan man kommer desto vanligare personer.
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-19 16:52)