NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-05-16, 10:49
Vad jag har hört, så var det en ära förr att få vara fadder, i alla fall här nere i Småland. Om det hände barnets föräldrar något så föll det på faddrarnas lott att sörja för barnet. Därför var det vanligt att det var släktingar som var faddrar, men givetvis också goda vänner, kolleger och grannar anlitadedes som faddrar. Ibland så kan man lista ut en hel del genom att titta på fadderskap och få ihop en del släktförhållanden.
 
Så jag får hålla med Kristian om att syskonen Blomfeldts faddrar nog bestod av goda vänner och kollegor. Likadant var det ju vanligt förr att prästen och prästfrun ofta ställde upp och var faddrar, det hade väl en del med prästsysslan att göra.
 
Tack Håkan, för förklaringen med Bodin / Baudin. Några som speciellt är faddrar till EJB:s barn är Stenmans-släkten, det är en släkt med ursprung från Gävle, och det var ju Gävle som EJB kom ifrån 1768. Organist Carl Stenman tror jag är född i Umeå 1745, vars far ( kommer ej ihåg namnet så här på rak ärm ) Stenman är född också i Umeå 1710, och vars far i sin tur är född i Gävle.
 
Det var mest en tanke att EJB var Ottiliana Blomfeldts och Olof Bodins son också. Han hade passat bra in i syskonskaran.
 
Jag ska kolla lite mer på vad du har skrivit igår, Kristian, det verkar intressant. Du har rätt i att Ottiliana Blomfeldt och Kasper Fredrik Blomfeldt nog bara följde militärens order och att de inte hade några direkt anhöriga i närheten. Om Johan Henrik Blomfeldt och Didrik Blomfeldt var deras bröder, så avled båda två tidigt och fanns ju inte heller till hands.