NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-05-14, 23:09
Jag menar tack för beskrivningen av Jakob Blomfeldt-skölden, Kristian. Här snurrar namnen  
 
Vi har alla faddrar till Johan Henrik Blomfeldts son Jakob f. 1712 i Ör i inläggen ovan, likaså till Kasper Fredrik Blomfeldts son Johan f. 1718 i Stockholm, likadant till Didrik Blomfeldts barn, och även till Erik Blomfeldts 2 döttrar födda i Stockholm.
 
Jag skriver in Kasper Fredrik Blomfeldts faddrar som han hade till sina barn i Piteå också, men jag har inte alla barnen, men ett par har jag i alla fall, se nedan:
 
Anna Brita f. 7/4 1723, far Fänriken Caspar Blomfeldt, moder Fru Brita Blomfeldt
Faddrar: Mag. Carl Solander, Regementspastor Hr Carl Åman, ( Fru prostinnan Sophia Catharina Lundia ( gift med Daniel Solander ), Jungfru Ottiliana Blomfeldt ( Piteå lfs CI:2, bild / 27, sid / 45 )
 
Magdalena f. ? ( har glömt anteckna vilken dag och år ), far Kasper Fredrik Blomfeldt, mor Brita Blomfeldt
Faddrar: General Morath, Olof Bodin, Bataljonspastor Anders Wallenius, Fröken Margaretha Morath ( från Piteå kyrkbok, har ej antecknat sidan )
 
Otto Juliana f. Maj 1726, far Kasper Fredrik Blomfeldt, mor hustru Brita Blomfeldt
Faddrar: Hr auditören Erland Norèn, Erik Hellström ( ? Erik Andersson Hellström f. 1688, Sillbojokk ? ), Mad. Anna Wulf ( kan ev. vara Anna Hortelia gift 1717 med Jonas Wulf f. 1666, Umeå, gift 1. med Brita Roth ), Mamsell Greta Lundia  ( Piteå lfs CI:2, bild / 37, sid / 65 )
 
Här nedan följer faddrarna på Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldts barn, säkert något barn som fattas här också ( tror de ska ha en son Daniel med, men jag är inte 100% säker på det ):
 
Hendric Johan f. 26/6 1726, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt
Faddrar: Hr Prosten Mag. Daniel Solander, Fru Prostinnan Lundia ( gift med Daniel Solander ), mamsell Lundia, Hr mag. Carl Solander, Hr Auditören Norèen, Fänrikskan Blomfeldt ( trol. Brita von Garden ) ( Piteå CI:2, bild / 37, sid / 65 )
 
Fredrik f. 13/2 1730, i Piteå, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt
Faddrar: Regementshäradsmästare Kock och Fru, Länsman Hemberg ( alt. Hamberg ) och Hustru, Lars Bodin och Jungfru Greta Schoug  
 
Wilhelm Bodin f. 7/7 1731, i Piteå, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt
Faddrar: Organisten Jonas Wulf med hustru, Länsman Jöns Holm och hustru, gästgivare Michael Dyr och hustru  
 
Charlotta Magdalena f. 20/1 1734, i Piteå, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt
Faddrar: Rector Hr mag. Petrus Gran, mantalskommisarie Eric Billberg, Hustru Magdalena Bostadia, Jungfru Elisabetha Schoug
 
Maria Brita f. 3/3 1736, Nederluleå, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt
Faddrar: Nicolaus Hacksell, Hr Komministern Wilhelm Hernodius, Fältskären Hr Lauritz Heydeman, Mad. Catharina Frostera, Jungfru Anna Niska ( Nederluleå C:2, bild / 179, sid / 317 )
 
Carl f. 7/1 1741, Piteå, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt
Faddrar: Major Anton Magnus Langman, Häradsskrivare Hr Carl Sadelin, Löjtnant Hr Johan Holst, Jungfru Gertrud Sophia Catharina Solander
 
Och när vi ändå har regementsskräddare EJB på tapeten, kommer här utan inbördes ordning en del av faddrarna till hans barn:
 
Komminister Kristian Fluur
Maria Stina Granlund ( gift med Kristian Fluur )
Mäster Ränke ( trol. Mattias Ränke från Finland )
Carl Stenman
Magdalena Norström ( gift med Carl Stenman, dotter till Anders Norström )
en Jungfru Stenman
Prosten Nils Sund
Carl Hägglund
Skräddaren Per Kriström ( Umeå )
Brita Catharina Strömgren ( gift med Per Kriström ) ( Umeå )
Komminister Johan Risberg
Skräddaren Peter Holm
Christina Tillberg ( dotter till Henrik Tillberg f. 1708, gift med Per Mattsson Norström i Umeå )
Anna Utter
Fröken Hedvig Langman
Fredr. Jacobi
Lars Mobach
Mag. Widgren
Olof Dyr
Erik Olofsson på Backen ( Umeå )
Hushållerskan Christina Sandberg
Jonas Böös ( trolig son till Jonas Böös född i Livland )
Fredrik Lund
Maria Christina Telman
pigan Maria Andersdotter Grubbe
Br. Swanborg
Johan Eriksson Hällström ( Piteå )
 
En del faddrar från Piteå och en del faddrar från Umeå. Erik Johan Baudin bodde först i Umeå och sedan i Piteå
 
Skriver alla faddrarna här så att ni kanske kan se något samband som inte jag har kunnat hitta, varken när det gäller faddrarna till syskonen Blomfeldts barn eller till EJB:s barn.
 
Det är väldigt mycket kyrkoherde och prästsläkt. Jag har fått för mig att syskonen Blomfeldt har en viss anknytning med släkten Laestadius, men det kanske inte är så konstigt då det är en stor släkt.
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-14 23:27)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-14 23:36)