NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2012
Skrivet av: Kristian Lagerström skrivet 2012-04-26, 21:13
Tack för all ny intressant info!  
 
Jag tror också att Johan Henrik är en broder till vårt syskonpar av nämnda skäl, namnets yttersta ovanlighet vid denna tid samt valet av förnamn till deras resp. förstfödde. Namnet Henrik stärker ju också kopplingen till överste von Buddenbrock.  
 
Nästa steg får bli att simma över Östersjön för att förhoppningsvis kunna finna föräldrarna ifråga. Har beställt en del litteratur om 1600- och 1700-talens Livland, som jag ska ge mig i kast med snarast möjligen.  
 
Om man nu vet att endast Samuel Florin antog namnet Blomfelt så sent som 1719 och heller inga barn fick, får man väl utgå ifrån att vår släkt är en helt annan? Namnet används ju här så tidigt som 1711.  
 
Har förstås googlat en hel del på namnet, dock utan att finna ngt av vikt. Däremot förekommer det snarlika Blumfeldt i Estland redan på 1700-talet. Funderar på om detta kan vara samma släkt.  
 
Var kommer förresten uppgiften om Riga som födelseort? Man vet väl bara att syskonen var livländare? Överste von Buddenbrocks föräldrar ska för övrigt ha bott i Kaipen, Sissegals socken, Livland, en bra plats att hugga första spadtaget i.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström