NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-27
Skrivet av: Olle Elm skrivet 1999-05-31, 13:32
Hej Göran,
Bra att Du kunde ha nytta av min artikel - just avsnittet med anknytningen till familjen Wachttorn var det mycket knåp med - inte för mycket, men inte heller för lite, var min idé - det var ju om Kisa-släkter det skulle handla den gången.  
Du nämner en suplik i RA. Skulle vara tacksam om Du anger källan i RA och ev datum - jag för efterhand in alla kompletteringar till artikeln i ett särskilt dokument.
När det gäller syskonen  Herman och Anna von Cappels härkomst har även jag funderat. Vet ej hur mycket Du känner till om Herman von Cappel - kanske det mesta? Här kommer några notiser ur mina anteckningar:
Enligt EA VII (sid 335) var han född 1595. Detta kan väl vara rimligt - hans syster Anna gifter sig 1628 ex vis. Första tidsuppgiften om honom själv i mina anteckningar är 1623. Då målades hans porträtt vilket enl P.G. Vejde i Urshultkrönika (1961) hänger på Skokloster i andra våningens korridor. Nästa uppgift är  1620-talet då han enligt Almquist (4:3 sid 1 149)  tillbytte sig Hörestadshult i Vimmerby sn av Gustav Stenbock. von Cappel var en tid löjtnant vid Kronobergs regemente och blev till sist överste och chef för ett finländskt regemente (källa: Vedje s o - här finns förmodligen mer detaljerade uppgifter i bl a Rudelius). Enl EA VII (sid 335) handlade det om Västra Nylands regemente.
I Urshultkrönikan 1952 skriver P.G. Vejde att Herman von Cappel var en officer av utländsk härstamning och en av fältmarskalken Wrangels forna krigskamrater. Om jag kan läsa min EA rätt torde detta handla om fältmarskalken Herman Wrangel född 1584 eller 87 i Estland, död 1643 i Riga. Erhöll av kronan just ovannämnda Skokloster, 1611.
Hur skall man kunna hitta dessa syskons härkomst? Tillåt mig komma med en  idé:
På min suddiga fotokopia från Urshultskrönikan av porträttet i Skokloster (tillhör Sv. Porträttarkivet) finns Herman von Cappels vapenbild målad upp till höger i bilden. Kanske kan Du finna denna vapenbild och även namnet von Cappel i:
Rietstap, J.B., Amorial Général, (Berlin 1934).  
Sök också i Siebmacher, Johann, Wappen Buch, (Faksimili-Nachdruck der von 1753 bis 1806 in Verlag Raspischen Handlung in Nürnberg erschienenen, Zwölf Supplemente, (1979, München)).
Då Herman von Cappel enl EA var gift med Karin Bengtsdotter Slatte kanske det finns någon uppgift i den senare Slatte-litteraturen. Har inte Hans Gillingstam skrivit om denna familj?
Till slut, bara av nyfikenhet: Vilken är Din ingång i denna historia, Zelow? Själv kom jag in i detta p g a min frus ana krögaren Jakob Olofsson i Kisa, far till bl a Esaias Jakobsson Nyman som var gift med Anna Olofsdotter Wachttorn, dotter till Anna von Cappel.