NULL Skriv ut sidan - Wachtmeister

Anbytarforum

Titel: Wachtmeister
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-06-09, 10:13
Jag tänkte göra en resa i min farmors fotspår i Pommern och Mecklenburg (norra Polen och Tyskland) i sommar.
Jag har efter lång möda funnit ett flertal Herrgårdar och slott som tillhört hennes familj(-er) där hon och hennes mor vuxit upp.  
 
Nu fattas det bara ett (och jag som trodde från början att det handlade om ett hus alltsamman Schloss Treblin i dåvarande Rummelsburg i Pommern).  
 
Min farmor hade tillbringat sommarlov på ett slott (eller herrgård?!) nära men utanför Stolpmünde (Ustka) som hon uttryckte det, bla. med sina syskon och kusinerna Wachtmeister af Björkö m.fl.  
 
Jag har  frågat de av ätten Wachtmeister som jag kunnat, men de kände inte till de gamla gårdarna som ätten hade haft i Pommern och Mecklenburg.  
 
Jag är heller inte säker på att det tillhörde Wachtmeister af Björkö ätten, men det är troligt om inte sannorlikt.  
 
Jag har även hänvänt mig till Ustka kommun och genom genealogiska siter i Tyskland och Polen fått många svar och förslag, men ingen känner till just denna herrgård. Det finns många i området, men det har tillhört för mig okända släkter. det skulle ha legat också nära havet och stranden.
 
Någon alltså som stött på stället under sin forskning, Jag vore väldigt tacksam för förslag till ytterligare trådar att nysta i.
M.V.H. Steve