NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 mars, 2014
Skrivet av: Rolf Ström skrivet 2009-09-03, 00:19
Hej Daniel!
Jag har nu checkat födelsenotiser, husförörslängder mm för Ö Harg och ser att man på åtminstone två ställen har noterat Fredrikas andra namn, Catharina, med namnet Carin. Dels nämns hon som Carin Westerberg i födelsenotisen Ö.Harg C:4 sid 184, dels har man noterat henne som Fredrica Carin i husförhörslängden AI:2 gen 435.2.15400), sid 293, Rogstad. Detta är egentligen inte särskilt konstigt då namnet Carin är en svensk kortform av namnet Catharina. Men det blir ju ett och annat frågetecken när man i en och samma församling är så pass inkonsekvent som man varit i Ö.Harg där man i varierande gran använd namnen Catharina och Carin och då även i minst ett fall utelämnat det första namnet Fredrika. Men som sagt, det jag kommit fram till är att det är en och samma person i Flodingstad som det är frågan om - Fredrika Catharina (Carin) Westerberg.
 
I mitt inlägg ovan har jag hittat ytterligare ett fel som jag skrivit (en kopia från en gammal slarvig anteckning). Där står att Sophia Dorothea von Vickens död bör inträffat mellan 1795 och 1798, vilket är fel. Det enda kända datumet är att hon var död innan Anders gifte om sig september 1788.
 
Jag fortsätter nu mitt sökande efter dödsnotisen och dödsdatum för Sophia Dorothea von Vicken samt hennes fars, sergeant Alexander Otto von Vicken, födelseort och födelsenotis.
 
När det gäller fler uppgifter om Anders Westerberg m.fl. så vill jag uppmärksamma dig på det som är noterat i Linköpings Stifts Herdaminne av Joh. Is. Håhl för Hvarf och Styra samt Linköpings Stifts Herdeminne af Johan Alfred Westerlund, Johan Axel Setterdahl, Erik Mehrlig, Hvarf och Styra pastorat, sid 378-379. Här nämns även att det finns en handskriven biografi i Stiftsbiblioteket över Anders Westerberg. Det är numer Linköpings kommun, stadsbibliotek som administrerar detta. Jag har en kopia av avskriften (en och en halv A3 sida) och kan scanna den om du önskar. Bl.a. noteras de församlingar där Anders Westerberg tjänstgjort som präst.
/ Rolf