NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2008
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2008-12-09, 15:38
Bo, jag är inte längre helt övertygad om att Gillingstam har så fel i sina texter om per Månsson Utters härstamning. Dessa grundar sig ju bevisligen på Utters egna anteckningar i sin stora släktbok i Collectanea Genealogica nr 41, sid 270-270v. Jag har också tittat på den och bifogar en bild här (kan även fås i bättre upplösning per e-post för intresserade) som överensstämmer med urklippet från SoH 2-3/1950, och där anges hans föräldrar till hustru Karin och Måns Persson. (Blyertsanteckningarna är troligen Gillingstams eget klotter...) Något tillnamn eller titel på denne Måns Persson finns inte angivet i dessa uppgifter, men uppges ju vara skeppsgårdsskrivare i andra källor.

(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/190777.jpg)
 
 
Då vi också haft kontakt utanför detta forum Bo, så vet du att jag även kikat på annat material i Kammararkivet, Räkenskaper före år 1630, Beställningsregister. Där förekommer en Måns Persson bland gamble tienare på Stockholms slott med titeln fordom skeppsgårdsskrivare uti Stockholm den 10 dec 1590, åren 1593, 1594 och ännu 1596(!). I samma längd förekommer också för Smålands del flera andra personer med namnet Måns Persson, både en skrivare på Borgholms slott, en fogde i Konga och Uppvidinge härader, samt en namne på Horns gård. Därför tror jag inte längre att det verkligen rör sig om samma person, utan flera olika.
 
Men utöver det så nämner Almqvist att Måns Persson fogde i bl.a. Konga härad (1587-1597) var den yngre namnen ur släkten Stierna, vilket verkar lite konstigt, då han dog som ryttmästare i livländska kriget år 1622 (likaså var hans far ryttmästare, vilket kan tyckas märkligt att sonen då emellanåt är fogde i kungl tjänst?). Anrep har med den uppgiften om dennes tid som fogde i Småland, men Elgenstierna har tagit bort den ur sitt material.
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 09 december, 2008)