NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2008
Skrivet av: Bo R Bylund skrivet 2008-11-04, 18:01
Hej Leif Tennare!
- Vid detta tillfälle har jag lite svårt att svara korrekt på din fråga, för mina pärmar finns på en annan plats. Om någon vecka hoppas jag finna källorna. Det jag kan uppge är att Måns Pedersson d ä (Utter) var gift med Carin Nilsdotter Sluk och deras dotter var Ingrid Månsdotter (den äldre Utter), som var g m Simon Danielsson på Lumparby i Lumparlands socken på Åland. Källa: Tidskriften Genos år 1993, sid. 1-5, där forskaren Olav Rundt tar upp släktbandet att Måns Pedersson d ä var gift med en till namnet okänd dotter till väpnaren Nils Jönsson Sluk och Carin Henriksdotter Fleming på hemmanet Grelsby i Finnströms socken, på Åland. Se vidare i Åland.  
  Bidrag till kännedom om hembygden utgiven av Föreningen Ålands vänner, del 6, år 1920, eller tidskriften Släkt och Hävd, år 1950. En annan källa är Teets klagomålsregister, sid. 175 och 180, eller om man vill ha äldre uppgifter under medeltiden, så finns Svarta boken, Åbo. Även Familjer och gårdar i Lumparland, från stormaktstiden till nutid, Ålands släktregister del I, av Håkan Skogsjö, Ålands minnesförbund år 1995 Mariehamn (se i boken, Lumparland nr; 6, Utgård). Biblioteken är hjälpsamma med fjärrlån och personalen finner säkert uppgifterna. Möjligen ger dessa uppgifter inte svaret på din fråga, men du bör ändå se dessa källor. Hör av mig senare kring andra källor och jag hoppas du är nöjd så länge.
 
(Meddelandet ändrat av Bo_R_Bylund den 04 november, 2008)