NULL Skriv ut sidan - Uggla

Anbytarforum

Titel: Uggla
Skrivet av: Peter Nolskog skrivet 2006-06-21, 11:09
Ang. Agneta Holmströms inlägg från jan. 2004, så har jag hittat ännu en anknytning mellan namnet Eding och Uggla. På Remmenetorp i Bro socken (S), bor 1747-54 Henrik Johan Eding, enl husförhörslängden född 1711, och gift med Anna Greta Tengman, enl samma källa född 1723. Anna Greta var dotter till löjtnanten Jonas Tengman, född 1691 i Rackeby(R) och Brita Fägersten, född 1696 i Mariestad.  
Enligt hfl så har Henrik Johan Eding och Anna Greta Tengman sju barn, födda 1741-54, de fyra sista födda på Remmingetorp.
Nu till Uggla-kopplingen: Anna Gretas syster Helena Katarina (Lena Cajsa) Tengman (1719-94), var gift med fänriken Nils Gabriel Uggla. Detta par får 20/7 1750 på samma Remmenetorp i Bro ett par tvillingar: Gustav Erik och Katarina Charlotta Uggla (1776 gift med kyrkoherden i Falköping Daniel Sandberg, 1732-1805). Nils Gabriel och Lena Cajsa flyttade ev senare till Säffle i By s:n (S), men jag har inte kunnat hitta dem där ännu. Nils Gabriel var troligen son till Gustav Hildebrand Uggla och Katarina Charlotta Lagerhielm, men jag har inte hunnit kolla i Elgenstierna. Troligen fanns väl något slags släktskap mellan Henrik Johan Eding och Nils Gabriel Uggla.  
Någon som vet hur det hänger ihop?