NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-24
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2000-09-05, 20:02
Göran Ugglas möjliga dotter Agneta. Jag har fått en muntlig uppgift att Agneta Uggla (dotter till Göran Uggla) skulle vara mormor till Barbara Moman från Härnösand gift med Erik Kristoffersson Hellberg, kyrkoherde i Ljustorp 1687-1708. De fick barn åtminstone 1677-1692.
 
Göran Klasson Uggla dog 1627 i Stockholm. Han gifte sig andra gången 1617 med Agneta Johansdotter Ekeblad, född 1589, död 1667. Anrep räknar bland barnen upp en Agneta utan några uppgifter om henne. Elgenstierna har inte med dottern Agneta.
 
Från en släktkrönika om släkten Lindahl av Olov H:son Lindahl, död 1977, har jag fått uppgiften att Barbara Moman hette Sara Barbara Moman och att hennes mor hette Maria Nilsdotter och var född 1641. Sara Barbara Moman skulle också härstamma från Vasaätten.
 
Enligt Bygdéns herdaminne och flera andra källor skall Barbara Momans far ha varit rådmannen i Härnösand Lars Persson Moman. Jag har gått igenom en hel del domböcker och mantalslängder för Härnösand 1640-1680 utan att hitta honom. Jag tror inte att han har existerat. Jag skulle tro att fadern istället var Erik Persson Moman, som var rådman (bisittare 1676) under slutet av 1600-talet i Härnösand. Han var gift (i andra? giftet) med Sara Nortman född omkring 1662. En Erik Persson nämns i Härnösand åtminstone från 1649. Det skulle kunna vara han som senare kallar sig Moman.
 
Om uppgifterna kombineras fås:
Göran Klasson Uggla, död 1627
dotter Agneta Uggla, född tidigast 1617
dotter Maria Nilsdotter, född omkring 1641 gift med Erik Persson Moman i hans första gifte
dotter Barbara Moman, född senast 1660, gift med Erik Kristoffersson Hellberg.
 
Kvinnorna skulle i så fall ha fått barn mycket tidigt i flera generationer, vilket inte är särskilt troligt.
 
Någon härstamning från Vasaätten har inte heller hittats.
 
Det troliga är att uppgifterna är felaktiga, men jag är övertygad att de kommer från någon skriftlig källa. Jag undrar om någon stött på uppgifterna i någon källa.
 
Möjligen skulle Agneta Uggla ha kunnat vara gift med en Bureättling och finnas med i Nils Burmans handskrift Bureätten.