NULL Skriv ut sidan - Teet

Anbytarforum

Titel: Teet
Skrivet av: Tord Elfwendahl skrivet 2014-06-09, 11:45
Hej Leif och tack för dina funderingar och noteringar. Helt klart kan Teitare sysselsätta tankeverksamheten ett bra tag till. Har själv funderat och reflekterat över Teitarnas (troliga) skotska härstamning. Oavstt vad Prof. Sven-Erik Åström kom fram till så finner jag det egendomligt att ingen nämner eller verkar utgå från att vi talar om en tid då det talade språket och den muntliga berättelsen var det mest rådande. Hur platser/namn/orter uttalades fick därför ofta helt olika stavning beroende vem som till slut skrev ner dem  
 
1. Teitarna slår sig ner på en plats som får heta Pernå. Pirn, varifrån klanen Tate kommer, uttalats Pern på skotskt mål. För mig en rätt logisk tanke. Se bara hur våra svenska utvandrare till nordamerika döpa sin nya boplatser efter bekanta ortsnamn från Sverige. Jag håller detta för mycket troligt.
 
2. Det är klargjort att väldigt många (tusentals) skottar begav sig till Sverige för att undkomma religiös förföljelse i Skottland. Många av dessa tog värvning i den svenska hären eftersom där fanns en stor efterfrågan på manskap. Banden med norden fanns också. Västra Skottland var norskt i nästan 400 år, fram till 1266. Sverige östra rikshalva, Finland, var nybyggarland och frontlinjen mot ryssen. Helt naturligt var det här de skotska militärkrafterna behövdes, och lockades. Där kunde de få och fick förläningar som erkänsla, och följdaktligen etablerade sig. Rullorna är fyllda av skotska namn (och namn som kan härledas till ett skotskt ursprung). Jag vill därför snarare hävda att mycket pekar på att Teit kommer av namnet Tate. Kanske dags att någon provar på DNA teknik för att fastställa de bägge namnens gemensamm ursprung?
 
Skulle vara intressant att veta om någon tagit på sig ännu att utforska alla skotska namn som försvenskats eller på annat sätt anpassats till en för oss mer passande stavning. Tate får alltså heta: Teit, Teet, Theet, Tait, Teitti, Teittinen och även Taipalinen.  Och då har jag har säkert missat någon variant...
 
(Meddelandet ändrat av Tordelfwendahl 2014-06-09 11:46)