NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23.10.2000

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23.10.2000
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2000-09-27, 18:52
Som Olle mycket riktigt framhåller, finns det fler personer i Sevede som bär namnet Esaias under 1600-talet. Den tredje Esaias som återfinns i Björkmans personregister är borgaren Esaias Jönsson Klint, som det förefaller vara rimligt att antaga vara son till länsmannen Jöns Larsson i Tomtåkra, Vena sn (född tidigast 1640, död 1691), vars ene broder, som efter sin mosterman Hans Isaacssons begäran på VT med Sevede härad 1676 utfick bördsbevis för barberarelära hos mäster Petter Wass i Kalmar, hette Holger Larsson Klint.  
 
En annan Esaias är ryttaren och bonden Esaias Nilsson i Åkebo, Målilla sn (döpt 1658 5/9 där), som bl.a. hade bröderna Jeremias (döpt 1656 24/8 i Målilla) och Nanne Nilsson, bonde i Åkebo (döpt 1674 12/7 i Målilla). Jag skall inte här spekulera om samband, men det finns en del trådar att taga upp och försöka följa vidare.
 
Vad sedan gäller huvudfrågan - namnet Nyman - tillåter jag mig att misstänka att ytterligare ett par personer kan dragas in i diskussionen: rusthållaren och nämndemannen Johan Nyman i Krokstorp, Misterhults sn (omkr. 1666-1723), gift med Schildtarnas fogde Lars Börjesson Kuus dotter Kerstin (i sin tur dotterdotter till kh. Bartholdus Nicolai Dur?us i Kristdala), och den med honom mer eller mindre samtida fogden Daniel Nyman i Tuna sn.