NULL Skriv ut sidan - Nauckhoff

Anbytarforum

Titel: Nauckhoff
Skrivet av: Eivor Canova (Pilady) skrivet 2002-09-28, 20:01
Hej Olle Elm,
och tack igen.
En förklaring av mitt intresse; Johanna Wilhelmina Cöster växte ju upp hos sin mormor Benedicta Christina Schough, gift 1) med Olof Bernard Agrell och 2) med Johan W. Cedercrantz.
 
Av Annelie Hagman har jag fått fotokopior ur Gamla Halmstads årsbok 1962, Friherre J. O. Nauckhoff?s memoarer. Intressant läsning och av den har jag dragit slutsatsen, märk väl min slutsats, att paret lämnade Halmstad. Men vart?
J.O N. skriver Vi hade hyrt rum i Halmstad och flyttade från Marieberg, medtagande i minne från detta vackra ställe vårt först barn, en välskapad flicka.- Detta bör ha hänt år 1816. (glöm vad jag skrivit tidigare om 1799, blackout i huvudet tydligen).
Ja, det blir många frågetecken, jag tror att mormor Benedicta flyttade med familjen. Har en uppgift att hon avlider 1832-05-09,(Malmborgs bok om Wichman-Schough) men inte i Halmstad och familjen Nauckhoff?s förstfödda Maria Magdalena Sofia, 1817-11-(26?) är inte antecknad i födelseboken.
Ja detta blev långt, MEN jag har en fråga till.
Om Nauckhoffs person så står det att han blir; senare överste och chef för Livbeväringsregementet, fanns det i Halmstad?
Tacksamma tankar
Eivor