NULL Skriv ut sidan - Granatenflycht

Anbytarforum

Titel: Granatenflycht
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2016-02-20, 13:30
Ifrån Högl: Kongl: KrigsColleg: är mig för några dagar wordet tillstält bref af derhoos fölliande påminnelse pollet om Wadstena Krigzmanshuus rättighetens erläggiande för Nobiliteten som min Sahl: Fader blefwit af Högst Sahl: Hans Kongl: Maj:t benådat med åhr 1690, som efter Förordningen är 40 D:r Silf:rmynt. Men som Jag Gud bettre har att beklaga mig, icke allenast af den swåra olyckan, att min Sahl: Fader A:o 1693, och Andra åhret derefter äfwenledes min Moder blefwit mig genom döden fråkallade, warmedelst iag är lemnad ett sådant fader- och moderlöst barn, som, ty wärr, ingen annnan än allena af den goda Guden kan ha att förwänta någon hielpreda; utan är iag ock beklageligen derofwan på i den fattigdom efter deras dödelige afgång försatter, att till sielfwa Lifs uppehället och hwad derjemte kan erfordras, en stor swårhet wisar sig hälst iag ingen ting i Arf efter den har att betiena mig af, så att således en omöijelighet mig på alla sidor möter att erläggia denna fordrade Summa /.../
 
Stockholm d: 17 Novemb:r 1700
 
Underdån- ödmiu[kaste]
Tienare
D: Granatenflycht
 
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/73 (1709), bildid: A0065987_01651
 
***
 
EÄ:
Gustaf Mein, adlad Granatenflycht, född 1631-03-07 i Stockholm. /.../ Adlad 1690-07-31 (sönerna introd. 1697 under nr 1291). Död 1696 före 19/5 i Karlskrona och begraven i Klara kyrka i Stockholm, varest hans vapen före branden sågs. /.../  
Gift 1:o med Catharina Blom, död i barnsäng 1676.  
Gift 2:o 1676-08-29 i Stockholm1 Tyska förs. i Stockholm med Maria Eva Schwartz1 i hennes 2:a gifte (gift 1:o med sekreteraren Veit Ulrich Schemel).
Barn:
/.../
2. Didrik, född 1678. Bokhållare i statskontoret. Död 1726. Se Tab. 2.