NULL Skriv ut sidan - Forstena-släkten

Anbytarforum

Titel: Forstena-släkten
Skrivet av: Gabriel Pålsson skrivet 2015-10-24, 23:21
Hej,  
jag undrar om Esger Torbjörnsson som enligt flera sidor på nätet skulle varit Malteserriddare.  
Källan som anges är Bo j Theutenbergs Folkungar och korsriddare.  
 
Jag har lite problem med att tro att någon på 1400 talet skulle varit Malteserriddare, möjligtvis Johaniterriddare då Malta inte ägdes av Johaniterna då alternativt att han var på Malta och tillhörde någon annan orden på ön.  
 
Problemet är att jag inte kan få tag på boken så undrar jag om något kan säga hur trovärdig detta är?  
 
Sen undrar jag även om Gudmund Torbjörnsson som enligt adelsvapen.com under Forstena ätten skulle varit en son av Torbjörn Esgersson som i sin tur skulle varit son av Esger Torbjörnsson, stämmer detta eller det en hypotes?  
Har inte funnit något medeltidsbrev i SDHK som skulle kunna koppla samman dessa tre personer på ett sätt som visar att de skulle varit släkt.  
Anders Ryberg i måneskölds antavla tar inte med Torbjörn Esgersson eller Esger Torbjörnsson och det kan antingen bero på att det är nyare forskning som visar på att detta stämmer eller rena gissningar alt något annat.  
Är dock en amatör inom medeltidsforskning så jag undrar om någon här kanske känner till släktsambanden mer ingående?  
 
Får tacka för all hjälp.  
 
Med vänliga hälsningar
Gabriel Pålsson