NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2012
Skrivet av: Gunilla T Smith skrivet 2012-12-05, 23:07
Ja, det är något oklart när Samuel von Fleissner dog, jag håller med. När det gäller hans dödsdatum på altaruppsatsen så är det inte ett korrekturfel i Sveriges kyrkor Småland. Det står verkligen född 1652, död 1702, i en ålder av 52, på tavlan.  
D.v.s. det var vad jag trodde, men vid en närmare titt (på bilden jag tagit i kyrkan) ser jag att det skulle kunna vara 1703. Det är nämligen bara översta halvan av 2:an som får plats p.g.a. ett bladverk som slingrar sig runt hela textmassivet.
 
von Fleissner skrev en avhandling om Karl X Gustav, som trycktes i Leipzig 1671. Då var han endast 19 år gammal, vilket verkar något tidigt för en avhandling men det kanske det inte var då? Om man ska ifrågasätta hans födelseår så bör han rimligen vara född senast 1652. Han skulle kunna vara född 1651 död 1703, då blev han 52 år.  
 
Jag har också sett formuleringen tycks en tid ha arrenderat Drättinge... i några olika källor men enligt mantalslängderna gjorde han verkligen det, från 1689 fram till sin död och därefter gjorde änkan det fram till sin död, 1707.  
 
(Källa avhandling Karl X Gustav: Centralantikvariatets katalog nr 67, del 3 om nordisk historia)
 
(Meddelandet ändrat av gts 2012-12-05 23:14)