NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2012
Skrivet av: Gunilla Krohn skrivet 2012-11-27, 12:34
Även jag har Anna Margareta Löfqvist som anmoder. Har inte heller hittat hennes födelse eller någon om Johan Löfqvist. Elsa Catharina Löfqvist i Pilås är säkert en syster de faddrar till varandras barn.
 
1 juli 1707 var en hustru Beata Isaksdotter i Mästreda fadder i Sjösås CI:1 sidan 12.
 
Jag hade ingen aning om att det var Beata Margareta som varit gift med Arvid Berghman, så nu blev jag lite nyfiken och började läsa domböckerna, jag har Arkiv Digital, och nästan på en gång ramlade jag över det här:
 
Göta Hovrätt Advokatfiskalen Norrvidinge härad EVIIAABA:17, sida 27
Mål nr 5. Emedan hans Nåde Högwälborne Hr Baron Landshöfdingen hr Åke Ulfsparre har befallet att Beata Fleisner skulle instämmas till förhör angående dhet här i Häradet af henne oächta födde barnet; Altså hafwer Wälb Häradsländsman Niclas Nolcker adjungerat sig Nämbdemännerne Pehr Swensson i Muncketorp och Pehr Håkonsson i Nöbbeled och med dhem reest till Wahretorp och henne citerat nu till Tinget, men fådt till swahr att honn fuller wedergåhr sin olyckelige giärning, men berättar att dhen är ti( )d uthi Sunnerbo häradh, och begiärer honn att Extraord: ting dher öfwer må hållit blifwa, då honn Pehrsohnligen will comparera.
 
Samma bok sida 57
Wijdare till föllie af hans Nåde Högwälborne Hr Baron och Landshöfdingens Hr Åke Ulfsparres bref till Häradshöfdingen daterat d: 24 Junij, af innehålld att Häradshöfdingen wille en fodersam Termin uthsättia till ett Extraord: Tingh angående Beata Margretha von Fleisner, och samma saak företaga och Ransaka, inkommandes sedan dher medh, på dhet Ransakningen kan till Höglåfl. Kongl. Hof Rätten öfwerställas, är Beata Margretha von Fleisner hijt kallader att wijdare Examineras hwem som barnafaderen skall wara till hennes oächta födda barn, skrifwandes honn Häradshöfdingen till att honn giärna sielf skohlat kommit för Rätten, men beklagar uthi sitt bref sig wara mycket siuklig och betagen af en swåhr hufwudwärk, att honn intet förmå reesa hijt till Tinget, ty har honn bekiändt alt dhet honn i Saken har att bekiänna för Nämbdeman Pehr Swensson i Munkatorp, som säijer efter hennes berättelse att drängen Nils som tiänte Hr Tullnären Bennersteen är barnfaderen och ingen annor, och dhet will honn med sin Edh betyga, och är denna Synd begången uthi Sunnerbo häradh på Öijhult, och såsom Tings Rätten intet wijdare kan sig med denna Saken inlåta, som uthi ett annat Foro efter processen böhr afdömmas, ty föllier allenast detta till swahr upp Hans Nådes Högwälborne Hr Baron och Landshfdingens till Häradshöfdingen ankombne breff, att Tings Rätten remitterar denne Saak till sitt Forum, som efter bekiännelsen skall wara wid Sunnerbo härads Tings Rätt, berättandes och Nämbdeman Pehr Swensson des uthom äfwen detta, att honn ödimukel.n beder att hennes olyckeliga och beklageliga fall med första kunde afgiord blifwa, som honn både är siuklig, och har en alt för stohr sorg och bedröfwelse uthom sin begångne synd i dhet hon så länge blifwer hållen ifrån kyrkian, som hon intet warit i kyrckia sedan Juhldagen. Actum ut supra
 
Någon fortsättning har jag inte ännu inte hittat.
 
Mvh
Gunilla