NULL Skriv ut sidan - De la Grange

Anbytarforum

Titel: De la Grange
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2005-02-08, 15:19
I stället för att fortsätta med lösa spekulationer om Paul de la Granges härstamning, borde kraften läggas på att spåra upp de källor som Samzelius använt för att få en bättre dokumentation av Pauls verksamhet och liv i Sverige. På s. 6-7 anger Samzelius vilka arkiv han nyttjat. Man behöver dock använda Riksarkivets beståndsöversikt för att hitta materialet, eftersom delar av det ordnats upp efter det att Samzelius gav ut sin bok (1915).
 
Paul har uppenbarligen själv skrivit det brev, varur uppgifterna i första stycket är hämtade. Detta brev bör givetvis sökas upp. De kungliga breven och fullmakterna bör erbjuda ett mindre problem att återfinna. I ett fall anger ju Samzelius källan direkt: landsboken för Kalmar län 1640 (Kammararkivet, Smålands handlingar), och i ett annat ungefärligt: ”en gammal rulla över [jägeri]staten”. I Kammararkivets ämnessamlingar finns bl.a. likvidationsakter från tiden från 1500-talet till 1700-talet för hovet (serie 17-19), skogsstaten (serie 42-44) och lokal civilförvaltning (serie 67-69) som bör gås igenom, liksom serien handlingar ang. statsverket, där vol. 2 innehåller uppgifter om hov-, stall- och jägeristater 1627-1655.
 
Hans vapenbild är av samma typ som för många andra nyadlade under 1600-talet och tyder inte direkt på någon förbindelse med någon ”urgammal adlig ätt”.
 
Och sedan, Göran, uppfattade jag faktiskt översättningen som ett utslag av humor. Jag beklagar om jag misstog mig.