NULL Skriv ut sidan - Bock af Näs

Anbytarforum

Titel: Bock af Näs
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2014-09-13, 21:15
Hej!
 
I mitt sökande kring Hedvig Bock och hennes eventuella föräldrar (Michael Bock af Näs och Anna Horn af Åminne) har jag funnit att hon benämns välborna jungfrun i vigselnotiserna när hon gifter sig med Sven Tilliander. Om jag förstått det hela rätt så kallades man bara så om var född i en adlig familj! Om hon nu är adlig finns det skäl att anta att hon tillhör någon annan Bock-familj?
Undrar dessutom om den Isak Tiliander, kapten vid Jönköpings regemente och gift med Märta Maria Hård af Segerstad kan vara samma Isaac Tiliander som föddes 15 juli 1690, som till Sven Tiliander och Helena Lithenia?  
 
Denne Isaac blev ju styvson till Hedvig Bock och det är ju intressant som koppling att han gifte sig med en adlig dotter samt blev kapten i samma regemente som Michael Bock af Näs var aktiv i!
 
Finns det dokument som skulle kunna ge en ledtråd till i vilka socknar man eventuellt kan söka efter Michael Bock af Näs och Anna Horn af Åminnes begravningsnotiser? Drabbades till exempel Michael Bock af Näs av reduktionen och om så vilka gårdar/ägor fick han behålla?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Michael Erenius