NULL Skriv ut sidan - Bock af Näs

Anbytarforum

Titel: Bock af Näs
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2011-04-04, 14:25
Hej!
 
Jag vet inte om frågan är ställd sedan tidigare, och kanske borde ligga under mer lämplig rubrik. Men eftersom uppgifterna är relaterad till de resande, så ställer jag den här. Frågan har flyttats från Resandesläkter - Fogelqvist hit till Introducerad adel. / mvh Anders Berg, Moderator Släkter
 
I Släktforskarnas årsbok 2005, Hund-Fias härstamning - Om de resandes ursprung, nämner Bo Lindwall i sin artikel (s. 15) om en Gottfrid Ansgarius Galbinus Pettersson. Denne Petterssons mormor var Anna Ulrika Kallman eller Fogelqvist (1828-1897), och hennes (Anna Ulrikas) farfars mormors mor skall vara en Anna Bock (död 1675). Vidare uppger Lindwall, att Anna Bock är dotter av Esbjörn Svensson (Bock af Näs) och Katarina Bengtsdotter (Lilliestielke) och några generationer längre bak finns till och med ett riksråd, Olof Jönsson (d. 1455), av äldre Stenbock-ätten.
 
Så till min fråga. Vem av Anna Bocks föräldrar härstammar från riksrådet Olof Jönsson (Stenbock, äldre ätten), Esbjörn Svensson eller Katarina Bengtsdotter?
 
Jag fann en listad antavla på Anbytarforum, utlagd 2000-03-09 av Bo Lindwall, där anorna för en Herbert Tingsten presenterades. (Nättidningen RÖTTERs Anbytarforum, Kända personers anor: Radio / Tv / Tidningar (Massmedia): Tingsten, Herbert)
 
I denna ovan nämnda antavla återfinns både Esbjörn Svensson (Bock af Näs) och hans hustru Katarina Bengtsdotter (Lilliestielke). Men ingen av dem, vars anor Lindwall listar upp, har sin härstamning från denne Olof Jönsson (Stenbock, äldre ätten). Har det blivit något fel eller missförstånd här, eller har nya uppgifter framkommit, eller är det jag som ej förstått den av mig citerade meningens betydelse ur Lindwalls artikel i Släktforskarnas årsbok 2005 (s. 15)?
 
Någon som vet, och kan ge besked?
 
 
Mvh
 
//Peder