NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2002
Skrivet av: Urban Bäckström skrivet 2000-12-14, 11:16
Hej Ingrid och Karl-Göran !
 
Tack för alla upplysningar om Anders Blomensköld i Jämtland !
Släkten B och en del av dess (även ofrälse) ättlingar finns utredda av den på 1980-talet bortgångne postmästaren Brynolf Svensson i Trollhättan. Släktutredningen (som handlar om släkten Krum) finns mig veterligen endast i två exemplar, ett på länsbiblioteket i Skara och ett på kommunbiblioteket i Tibro.
I Hogstad kyrka (utanför Mjölby i Östergötland) finns förutom Anders B:s epitafium även hans (rostiga) värja, prydd med numera cirka 300 år gammalt sorgflor. En bror till den till Jämtland bortrymde Anders, löjtnanten Gustaf B, hemkom från rysk fångenskap omkr 1720 och bodde de sista åren av sitt liv i Källeryd i Hogstad. Förutom blessyrer av allehanda slag, skall han även ha blivit tung till sinnet p g a upplevelser i kriget. Hans bror Mårten, som också satt fången i Ryssland, blev med tiden överstelöjtnant och Bleckert B, Anders?och Hanna Blomenskölds yngste son, slutade sin militära bana som major. Han dog på Källeryd, om jag minns rätt 1762. Är det någon som vet vart Hanna Krum tog vägen ? Dvs bröderna B:s mor och änka efter ryttmäst Anders B. Jag har följt henne i Göstrings härads domböcker till omkr 1720 men sedan är hon borta. Hon finns inte med i dödböckerna från Hogstad, Appuna, Hov eller andra socknar i Hogstads närhet. Flyttade hon till sonen Mårten i Västergötland ? Och vet någon något om släkten Krums ursprung, dvs mer än det som Brynolf S tagit fram ?  I en hfl från Kyrkefalla (cirka 1810) sägs att släkten Krum hade judiskt påbrå. Är det ngn som vet mer om detta ?
Då jag bor i Mjölby, i vilken kommun Hogstad är beläget, har jag intresserat mig bl a för karolinerna från Källeryd. Och via släkten Krum är jag också, om än på långt håll, befryndad med dem.
Vänligen
Urban Bäckström, Mjölby