NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 april, 2014
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2014-04-23, 00:50
Mitt omdöme snabb karriär syftade på hans egen utsaga om att ha blivit befordrad till fänrik samma år som han blev musketerare. Jag tyckte att han därmed borde ha uträttat något och inte kunde vara 11 år t ex. Vid omläsning av hans formulering (i KrA Biografica) blir jag osäker på om det var så han menade. Men att hans första karriärsteg enligt honom själv var fänrik, det måste bli tolkningen.  
 
Man tycker att en regementsbiografiker borde ha gjort någon ansträngning att precisera Anders Arenfelts  ursprung i regemente, men han säger bara i något regemente.  
 
Av Anders Arenfelts   löneavräkningar att döma så var han major i Hälsinge regemente 1657. Där borde man kunna börja att söka bakåt. I KrA:s fullmakter och RA:s meritförteckningar kanske man kunde hitta något också.
 
Intressant men kanske genealogiskt ovidkommande är att Paul Ahrendt även hann med en kort militär karriär och så när stupade av en kula i huvudet, satt i polsk fångenskap och var nära att bli avrättad osv.
 
De militära äventyren började i mars 1659 då han tog värvning i fältmarskalken Douglas regemente i Goldingen i Kurland. Hans karriär slutade i garnison i Schrunden. I Bergskollegiums akt finns attester från militära chefer. Lustigt nog kallas han där bl a Pofwell Arentfelt   !