NULL Skriv ut sidan - Arenfelt

Anbytarforum

Titel: Arenfelt
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2014-05-20, 21:42
Arent Filter var tullnär
Jag har tidigare skrivit att Arent Filter ansetts ha varit med och byggt en av hamrarna vid Bjurbäcken. Det är en andrahandsuppgift hämtad ur Ekmans ”Storforsverkens historia”. Det kan vara sant men det framkommer inte med säkerhet av de handlingar jag nu bläddrat i. Att Olof hammarsmed fick fasta på Arents ”hävd” vid Bjurbäcken behöver inte nödvändigtvis innebära att det rörde sig om en hammardel. Senare finns visserligen uppbud på hammardelar i Bjurbäcken och Olof hammarsmed är inblandad som både köpare och säljare så det kan vara både på ena och andra sättet.
 
När sal. Michel Hanssons byggen och tullstugutomten vid Bjurbäcken diskuteras i häradsrätten 1689 framkommer att förste tullnären vid Bjurbäcken varit Ahron Lång som hade bott vid Bjurbäcks masugn. När hans hävd i Bjurbäcken såldes 1624 har jag tidigare gissat att det kunde ha haft samband med att han avlidit. Men eftersom han inte kallas salig i notisen kan jag medge att man lika gärna kan ta det som intäkt för att fortfarande levde...  
Färnebo häradsrätt AIa:4 (1685-1689) Bild 216 / sid 208 (AID: v66200.b216.s208, NAD: SE/VA/11146)