NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-06
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2003-09-05, 20:00
Ack ja!  
 
Så har jag snart drevet på mig igen. Jag dristade mig nämligen i mitt förra inlägg att uttrycka egna, personliga åsikter. Jag inbillar mig nämligen då och då att ordet verkligen är fritt, och att vi här i landet faktiskt har åsikts- och yttrandefrihet. Ha! Inget kunde vara felaktigare. Jag uttyckte nämligen åsikter som är tabu, och förmodligen (enligt gammal erfarenhet) är obekväma och irriterande för somliga. Nämligen de som totalt har missförstått devisen över ingången till Universitetsaulan i Uppsala:
 
 - att tänka fritt är stort -  
 - att tänka rätt är större -  
 
Då kommer drevet. Ja, ni vet drevet som hetsas mot dem som understår sig att trotsa konformiteten och har ”obekväma” och ”förbjudna” åsikter, och inte iakttar ”politisk korrekthet” (hemska uttryck och ännu värre: hemska tankesätt) ”Du ska tycka som Svenssons gör, om du ska tycka nå?t alls”, heter det visst i Ramel-visan. Snart kommer de; med sina hånfulla tillmälen, beskyllningar om att gå den ena eller andra -ismens ärenden, gemena personangrepp som egentligen inte har med sakfrågarna att göra, och slag under bältet. Snart kommer de, som egentligen inte har så mycket substantiellt att tillföra diskussionerna, som aldrig svarar på frågor under ”socknar” eller ”släkter”, utan letar upp inlägg, där de kan tillfredställa sina behov av att vara så infama, elaka och sarkastiska som möjligt.  
 
Men OK! Är inläggen konstruktiva, och håller sig till sakfrågorna, kommer jag att besvara dem. Till er andra har jag diktat en liten visa. Ni får nöja er med den:
 
DREVET GÅR  
(mel. Helan går alternativt Oliver Hardy promenerar)
 
DREVET GÅR; sjung: hopp faderallan lallan lej!
DREVET GÅR; sjung: hopp faderallan lej!
Och den som ej ”rätt” åsikt har
han heller inte tycka får
DREVET GÅR; sjung: hopp faderallan lej!