NULL Skriv ut sidan - Släktskap mellan Oskar II sv Sverige och Fredrik I av Danmark

Anbytarforum

Titel: Släktskap mellan Oskar II sv Sverige och Fredrik I av Danmark
Skrivet av: Pierre Nilsson skrivet 2004-08-25, 23:21
Hej alla!
Jag själv är släkt med Fredrik I av Danmark genom hans oäkta dotter och jag är ganska säker på att det är rätt. Jag är inte blyg att berätta för mina intresserade att jag har en kung i släkten. På hans antvla finns ju massor av kungar, prinsar, drottningar, grevar osv långt ner i historien. Exempelvis Birger Jarl som grundade Stockholm finns ju där och också Rurik som grundade Ryssland, Karl den store och många fler. De här fynden gjorde att min bror blev lite nyfiken och undrade vad vi har för släkt. Då sa jag att vi är släkt med de olika kungahusen på mycket långt håll och hur många svenskar är inte det?
 
Bara för man har fina anor och släktingar tycker jag att det är bra att man tar upp sådant, det liksom sätter lite extra färg på ens antavla och man mår lite bättre om döda kungar kan hjälpa en att må bra.  
 
Det var en kille i mitt gymnasium år 2000 som sa att han inte visste någonting om sin släkts ursprung men han sade att han vae släkt med Magnus Ladulås. Vad trevligt sa jag. Vi är släkt 23-männingar närmare bestämt och han förstod inte vad jag snackade om. Då berättade jag att den gemensamme förfadern var 23 generationer tillbaka.  
 
Så har jag räknat ut att jag och min kompis är släkt på så sätt att jag är 18-männing med hennes mamma.
 
Det var allt för den här gången.
Pierre N